Terug

Veelgestelde vragen over verzekeringen

Zekerheid omdat de toekomst onzeker is. Je kunt je tegen bijna alle risico’s verzekeren. In ruil daarvoor betaal je de verzekeraar een premie.

Veelgestelde vragen over Verzekeringen

Valt het spaargeld van een depotrekening van een uitvaartverzekeraar onder het depositogarantiestelsel?

Het geld dat gestort wordt op een depotrekening van de uitvaartverzekeraar valt niet onder het depositogarantiestelsel. Bij een faillissement van de verzekeraar, krijg je niet automatisch je spaargeld uitgekeerd.

Stuur deze vraag door

Wat gebeurt er als een verzekeraar failliet gaat?

Als een verzekeraar failliet dreigt te gaan, probeert de Nederlandsche Bank (DNB) de verzekeringsportefeuille over te laten dragen aan financieel gezonde verzekeringsmaatschappijen. De Nederlandsche Bank (DNB) controleert namelijk of financiële ondernemingen hun financiële verplichtingen nakomen. Dit toezicht op verzekeraars verkleint de kans op een faillissement maar sluit risico’s nooit uit

Voor levensverzekeraars heeft de Nederlandsche Bank (DNB) in overleg met het Verbond van Verzekeraars een opvangregeling ontworpen. Deze regeling is erop gericht de verzekeringsportefeuille over te dragen vóórdat een verzekeraar failliet wordt verklaard. Faillissement betekent meestal wel een korting van de rechten van polishouders.

Meer informatie hierover lees je op de website van DNB: Vragen over verzekeringen

Stuur deze vraag door

Wat is de opzegtermijn van mijn schadeverzekering?

Bij schadeverzekeringen is een looptijd van één jaar het uitgangspunt. Dit is opgenomen in een gedragscode van het Verbond van Verzekeraars. Kies je voor een langer lopend contract dan moet je daar expliciet voor tekenen.

Dit betekent dat je een verzekering het eerste jaar niet per direct kan opzeggen. Na een jaar kan dat wel. Dan geldt er een opzegtermijn van maximaal een maand.

Zie voor meer informatie de website Van A tot Zekerheid: Wijzigen of opzeggen verzekering

Stuur deze vraag door

Mag mijn verzekeraar de polisvoorwaarden wijzigen?

Een verzekeringsmaatschappij mag de voorwaarden van een verzekering wijzigen. De verzekeraar moet dit wel op tijd doorgeven aan de klanten.

Als de verzekeraar de voorwaarden wijzigt heb je het recht om de verzekering op te zeggen.

Sommige verzekeraars hebben in hun voorwaarden een ‘en bloc clausule’ opgenomen. Hierdoor kan de verzekeraar de voorwaarden of premie voor een groep verzekerden tussentijds en eenzijdig wijzigen. Als het een verslechtering voor jou is, kun je vaak de verzekering opzeggen. Als in voorwaarden geen opzegmogelijkheid wordt geboden, kun je een klacht indienen.

De AFM houdt toezicht op de manier waarop verzekeraars communiceren over premieverhogingen via een en bloc clausule en hoe een dergelijke verhoging strookt met wat in hun polisvoorwaarden staat.

Nieuwsbericht maart 2014 over en bloc clausules

Stuur deze vraag door

Ik heb een oude polis gevonden, maar de verzekeraar bestaat niet meer. Wat kan ik doen?

Voor de (rechts)opvolgers van niet meer bestaande verzekeraars en andere vragen, kun je contact opnemen met de Informatiedesk van de Nederlandsche Bank (DBN). Telefonisch te bereiken via nummer 0800 - 020 1068 (gratis) of via e-mail info@dnb.nl.

Als bij een sterfgeval in de familie een oude polis wordt gevonden of als er geen polis wordt gevonden en je toch zeker wilt weten of de overledene verzekerd was, kan het Verbond van Verzekeraars hulp bieden. Lees meer over de zoekservice voor polissen van het Verbond van Verzekeraars.

Stuur deze vraag door