Terug

Welke klachten wil de AFM ontvangen?

Deze klachten nemen wij in behandeling:

  • Als je geen of te laat je Pensioen 1-2-3 of startbrief ontvangt. Je moet deze binnen drie maanden ontvangen nadat je deelnemer bent geworden aan een pensioenregeling. 
  • Als je als actief deelnemer geen of te laat je UPO ontvangt. Je UPO moet uiterlijk 1 oktober van elk jaar verstuurd zijn door je pensioenuitvoerder. 
  • Als je te laat je stopbrief (beëindigingsbrief) ontvangt. Binnen 3 tot 6 maanden na beëindiging van je deelname aan een pensioenregeling hoor je een stopbrief te ontvangen van de pensioenuitvoerder. Ook als de stopbrief niet begrijpelijk is kun je dit melden bij de AFM. 
  • Als je niet ruim voor je pensioen ingaat informatie ontvangt over de hoogte van je pensioen, de keuzemogelijkheden en de gevolgen van deze keuzemogelijkheden.
  • Als je geen pensioenoverzicht ontvangt als ex-deelnemer (slaper) of als ex-partner van een deelnemer. Elke vijf jaar hoor je van de pensioenuitvoerder een overzicht te ontvangen. 
  • Als je pensioenaanspraken niet op mijnpensioenoverzicht.nl staan. Maar vraag het eerst na bij je uitvoerder! 
  • Als je vindt dat de informatie die de pensioenuitvoerder je geeft niet correct, duidelijk, evenwicht of tijdig is, kun je dit melden bij de AFM. 
  • Als je niet binnen een redelijke termijn de door jou opgevraagde informatie, bijvoorbeeld over keuzemogelijkheden en de gevolgen daarvan voor je pensioen, ontvangt van je pensioenuitvoerder.

Klachten kun je sturen naar het Meldpunt Financiële Markten via het contactformulier.

Meer informatie



Naar alle veelgestelde vragen