Terug

Mijn rentevasteperiode is bijna afgelopen. Wanneer moet mijn aanbieder met een nieuw rentevoorstel komen?

Ten minste drie maanden voor het aflopen van de rentevasteperiode wordt je geïnformeerd. Je krijgt dan informatie over het aflopen van de renteperiode en over de nieuwe rente voor de komende rentevastperiode. De aanbieder moet ook informatie geven over de mogelijkheid om: 

  • boetevrij over te sluiten bij het aflopen van de rentevastperiode.
  • advies te vragen over oversluitmogelijkheden bij de aanbieder of een andere financiële dienstverlener.

Als je een aanbod hebt gekregen en de rente daalt in de tijd tot het aflopen van de rentevastperiode, dan biedt niet iedere aanbieder aan dat je ook gebruik mag maken van die lagere rente. Informeer daar naar bij de aanbieder. Een aantal aanbieders geeft dat voordeel wel aan de consument. Als de rente stijgt wordt dit nooit doorberekend aan de consument. Wel heb je de mogelijkheid om zelf te kijken naar een andere aanbieder of om jouw huidige aanbieder te vragen om toch een nieuw voorstel te doen.

Ook is het wenselijk dat consumenten informatie krijgen over de mogelijk nadelige gevolgen van een lagere hypotheekrente voor de opbouw van de spaarpot bij een (bank)spaarhypotheek.

Wil je meer weten over oversluiten en handige tips? Ga dan naar onze informatie over hypotheken.



Naar alle veelgestelde vragen