Terug

Veelgestelde vragen over betalingsverkeer - algemeen

Op deze pagina vind je vragen en antwoorden over betalingsverkeer. De Nederlandsche Bank (DNB) houdt in Nederland toezicht op het betalingsverkeer.

Veelgestelde vragen over Betalingsverkeer - algemeen

Mogen banken kosten berekenen?

Banken zijn vrij om hun tarieven te bepalen, mits zij zich houden aan de wet.

Een bank kan bijvoorbeeld geld vragen voor het gebruik van een wereldpas; voor het doen van een spoedbetaling of voor het opnemen van geld in Amerika of een ander niet-euroland. Tarieven en voorwaarden verschillen per bank. De AFM of de Nederlandsche Bank (DNB) hebben niets te zeggen over de kosten die banken in rekening brengen.

TIP
Ga na welke kosten jouw bank in rekening brengt. Dit kun je doen op vergelijkingssites. Misschien zijn er zaken waar je wat op kunt besparen.

Stuur deze vraag door

Binnen welke termijn hoort een bank een overschrijving te verwerken?

Overschrijvingen tussen banken worden verwerkt door Equens. In principe moeten betalingsopdrachten binnen 24 uur verwerkt worden. Betalingen die na 15:00 uur, vlak voor of in het weekend óf op (inter) nationale feestdagen worden opgegeven, worden de eerstvolgende werkdag verwerkt en bijgeboekt. Het kan dus zo zijn dat een betaling er meerdere dagen over doet als er bijvoorbeeld een weekend en een feestdag tussen zit. 

Stuur deze vraag door

Wat zijn bitcoins?

Bitcoin is een virtuele valuta. Op dit moment betekent dit dat het een ongereguleerde vorm van virtueel geld is. Bitcoin onderscheidt zich van ‘traditioneel geld’ (zoals de euro) doordat het geen centrale uitgever kent die je aansprakelijk kan stellen als dat nodig zou zijn. Bitcoin is ook anders dan andere virtuele valuta’s, die bijvoorbeeld worden gebruikt om in computerspelletjes aankopen te doen. De valuta kan worden gekocht voor traditioneel geld maar ook kan worden verkocht voor traditioneel geld.

Stuur deze vraag door

Waarom wordt de naam/rekeningnummer niet gecontroleerd als je de IBAN invoert?

Het controlegetal in een IBAN controleert of er geen typefouten gemaakt zijn. Als er toch geld op een verkeerd ingevoerd rekeningnummer wordt overgemaakt, biedt de bank als service aan om te helpen het geld terug te vorderen.

Als het de bank niet lukt om het geld terug te laten boeken, verstrekt de bank de NAW-gegevens aan de benadeelde. Hiermee kan de benadeelde zelf proberen het geld terug te krijgen. De bank is niet verantwoordelijk voor een typefout. Degene die het geld overboekt is zelf verantwoordelijk voor het intypen van een juist rekeningnummer.

Zie voor meer informatie www.overopiban.nl en beantwoording Kamervragen over problemen met foute overschrijvingen met IBAN. Zie ook de uitzending van Kassa waar aandacht is voor de IBAN-nummers (27 september 2014).

NB. De naam-nummer controle werd in het 'oude' Nederlandse betalingsverkeer met name voor oud-Postbanknummers gebruikt. Voor andere bankrekeningen werd een andere controle gebruikt. Het proces van de naam-nummercontrole was foutgevoelig. Met IBAN is er een controle ingebouwd die niet bankafhankelijk is.

Stuur deze vraag door

Ik kan nergens een bankrekening openen. Wat kan ik doen?

Als je om welke reden dan ook niet de beschikking hebt over een werkende bankrekening kun je een basisbankrekening openen. Voorwaarden zijn dat je:

  • minimaal 18 jaar bent
  • een vaste woon- of verblijfplaats in Nederland hebt, of een postadres bij erkende hulpverleningsorganisatie of overheidsinstantie
  • een geldig identiteitsbewijs kunt tonen.
Stuur deze vraag door

Kan ik een automatische incasso terugboeken?

Bij een doorlopende machtiging voor bijvoorbeeld de huur of contributie kun je het incassobedrag tot acht weken na de afschrijvingsdatum laten terugboeken.

Doe je mee aan een kansspel en heb je daarvoor een machtiging gegeven? Dan kun je het bedrag niet laten terugstorten.

Lees meer hierover op de website van incassomachtigen.nl.

Stuur deze vraag door

Wie houdt er toezicht op het betalingsverkeer?

De Nederlandsche Bank (DNB) ziet toe op een veilig en betrouwbaar betalingsverkeer.
De Nederlandsche Bank geeft nieuwe eurobiljetten uit. En controleert jaarlijks zo’n 450 à 500 miljoen bankbiljetten op echtheid en kwaliteit. Ook onderhoudt DNB het systeem waarmee banken hun onderlinge betalingen doen.

Lees meer informatie van DNB over het betalingsverkeer.

Stuur deze vraag door

Wat is IBAN?

IBAN staat voor International Bank Account Number.

Dit rekeningnummer is in elk land op soortgelijke wijze opgebouwd. Het nummer bestaat uit het huidige rekeningnummer, dat vooraf wordt gegaan door de landcode (NL voor Nederland), een controlegetal (twee cijfers), een code van de bank (in Nederland vier letters) en één of meerdere nullen.

In Nederland bestaat IBAN uit 18 tekens, in andere landen varieert dit van 15 tot maximaal 34 tekens. Je IBAN-nummer kun je vinden op je rekeningoverzichten.

Wil je meer weten? Ga naar meer informatie over IBAN.

Stuur deze vraag door

Mogen er in het buitenland kosten worden berekend als ik geld pin?

In eurolanden hoef je geen kosten te betalen als je geld opneemt met je betaalpas. Als je met een creditcard geld opneemt bij een geldautomaat of als je geld opneemt buiten de eurolanden, moet je wel rekening houden met kosten.

Bekijk voordat je op reis gaat, op de website van jouw bank, de informatie over de kosten en gebruik van je betaalpas of creditcard in het buitenland.

Stuur deze vraag door

Hoe kan ik fraude met mijn bankrekening voorkomen?

Op veilig bankieren lees je wat je kunt doen om fraude te herkennen en te voorkomen.

Ben je toch de dupe geworden van fraude. Meld het dan zo snel mogelijk bij je bank. Zie ook de uniforme veiligheidsregels voor particulieren van Betaalvereniging Nederland.

Stuur deze vraag door