Terug

Meldingen van consumenten belangrijk voor toezicht

In 2018 hebben ruim 10.000 consumenten contact gehad met het Meldpunt van de AFM met een vraag of voor het melden van een klacht of misstand. Ruim een derde van de meldingen is doorgezet naar het Signalenteam voor verdere beoordeling.

Dankzij de meldingen en signalen van consumenten heeft de AFM in 2018 diverse onderzoeken verricht en maatregelen gepubliceerd. Iedere maatregel die de AFM openbaar kan maken wordt via een nieuwsbericht gepubliceerd en is op onze website terug te vinden

De top 3 meldingen

De meeste consumenten maken gebruik van het online contactformulier of nemen telefonisch contact op via het gratis telefoonnummer 0800 5400 540. De vragen en meldingen gaan over allerlei onderwerpen. De top 3 meldingen van 2018:

1. Meer dan 10% van de vragen en meldingen gaat over beleggingen (zoals aandelen en obligaties, beleggingsfondsen, crowdfunding en beleggingsobjecten). Het zijn vragen en signalen over onder andere beleggingsadvies, de informatieverstrekking en de rendementen.

Ook ontvangt het Meldpunt dagelijks signalen over partijen die actief zijn zonder AFM-vergunning. Vaak heeft de consument zelf al gezocht in het AFM-register en daar geen informatie over een vergunning kunnen vinden. In veel gevallen gaat het om een onderneming die op een waarschuwingslijst staat of waar verder onderzoek door de AFM nodig is.

2. Ook stellen consumenten regelmatig vragen over (advies bij) een hypotheek. Specifiek over de werkwijze bij vervroegd aflossen van een hypotheek.

3. Een kleine 10% van alle meldingen gaat over verzekeringen. Vooral over informatieverstrekking, het adviestraject, kosten van het advies, de werkwijze bij schade of wijziging van de voorwaarden.

 

Informatie delen

Delen via: deel
Alle onderwerpen over klachten