Terug

Meldingen van consumenten belangrijk voor toezicht

In 2017 hebben ruim 10.000 consumenten contact gehad met het Meldpunt van de AFM met een vraag of voor het melden van een klacht of misstand. Bijna 2.700 meldingen zijn doorgezet naar het Signalenteam voor verdere beoordeling.

Dankzij de meldingen en signalen van consumenten heeft de AFM in 2017 diverse onderzoeken verricht en maatregelen gepubliceerd. Iedere maatregel die de AFM openbaar kan maken wordt via een nieuwsbericht gepubliceerd en is op onze website terug te vinden

De top 3 meldingen

De meeste consumenten maken gebruik van het online contactformulier of nemen telefonisch contact op via het gratis telefoonnummer 0800 5400 540. De top 3 meldingen van 2017:

1. Ruim 20% van de meldingen gaat over (advies bij) een hypotheek. Specifiek veel vragen en klachten over de werkwijze bij vervroegd aflossen van een hypotheek.

2. Ruim 18% van de meldingen heeft betrekking op beleggingen (zoals aandelen en obligaties, beleggingsfondsen, crowdfunding, effectenrekeningen en beleggingsobjecten). De vragen en signalen gaan onder andere over beleggingsadvies, de informatieverstrekking, de rendementen.

Ook ontvangt het Meldpunt dagelijks vragen of signalen over partijen die actief zijn zonder AFM-vergunning. Vaak heeft de consument zelf al gezocht in het AFM-register en daar geen informatie over een vergunning kunnen vinden. In veel gevallen gaat het om een onderneming die op een waarschuwingslijst staat of waar verder onderzoek door de AFM nodig is.

3. Zo’n 10% van alle meldingen zijn vragen en signalen over verzekeringen. Vooral over informatieverstrekking, het adviestraject, kosten van het advies, de werkwijze bij schade of wijziging van de voorwaarden.

 

Informatie delen

Delen via: deel

Klachtenprocedure

Het Kifid

Juridische hulp