Terug

Kennismakingsgesprek

Een oriënterend gesprek, ook wel kennismakingsgesprek genoemd, kost je meestal niets. Tijdens dit gesprek bespreek je met de adviseur globaal wat jouw situatie is en waar je advies over wil. 

Wat gaat de adviseur voor je doen?

De adviseur geeft aan voor welke producten en aanbieders (banken of verzekeringsmaatschappijen) hij advies en bemiddeling kan bieden. Hij informeert je over zijn werkwijze en de kosten van de dienstverlening en wijst je op zijn dienstverleningsdocument (DVD), waarin dit staat uitgelegd.

Voorafgaand aan het advies moet de adviseur je informeren over:

  • De dienst of het product, zodat je de dienst of het product goed kan beoordelen 
  • De aard en reikwijdte van de dienstverlening 
  • De wijze waarop de adviseur wordt beloond (voor sommige producten kan de adviseur nog provisie ontvangen van een verzekeringsmaatschappij) 
  • De belangen van de bemiddelaar of adviseur die van invloed kunnen zijn op de dienstverlening aan de consument 
  • De kosten die je als consument betaalt voor de dienstverlening.

Voorkom dubbele of onnodige (advies)kosten

Voel je je niet prettig bij de werkwijze van de adviseur of vind je de kosten van het advies te hoog? Geef dat dan duidelijk aan en laat weten dat je afziet van een vervolggesprek. Als de adviseur het idee heeft dat hij je niet zorgvuldig kan adviseren, laat hij dit ook weten en blijft het bij het eenmalige contact.

Informatie delen

Delen via: deel