Terug

Nazorg- of serviceabonnementen

De adviseur kan ervoor kiezen om nazorgdiensten via een serviceabonnement in rekening te brengen. Dit betekent dat jij periodiek, bijvoorbeeld maandelijks, een bedrag aan hem betaalt. Je krijgt daarvoor dienstverlening terug voor jouw afgesloten financiële producten.

Een serviceabonnement is geen verplichting

De adviseur kan je niet verplichten om een serviceabonnement af te sluiten. Als je geen serviceabonnement afsluit, kan dat betekenen dat je geen gebruik kunt maken van de diensten die in het serviceabonnement worden aangeboden, of dat je apart moet betalen voor diensten die de adviseur na het afsluiten van het contract kan verlenen. Jouw adviseur kan ook besluiten om de relatie met je te beëindigen.

De inhoud van het abonnement

Een serviceabonnement hoort relevante diensten voor jou te bieden. Zo zijn er abonnementen die zich richten op één product, bijvoorbeeld voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, en zijn er ook abonnementen die dienstverlening voor alle producten aanbieden. Afhankelijk van jouw persoonlijke situatie past het ene abonnement beter dan een ander abonnement. Ga hierover het gesprek aan met jouw adviseur.

Ook mag je verwachten dat de adviseur voldoende doet om de dienstverlening in het abonnement waar te maken. Je betaalt namelijk niet voor niets abonnementskosten. Als in een abonnement bijvoorbeeld een jaarlijks onderhoudsgesprek zit, dan is het logisch dat een adviseur jou actief benadert voor een afspraak voor het gesprek. In andere gevallen neem jij juist het initiatief om contact op te nemen, bijvoorbeeld als je schade hebt of als je van baan verandert.

Voorbeelden van dienstverlening opgenomen in een serviceabonnement bij een:

  • schadeverzekering: hoort tussentijdse controle en begeleiding bij schade 
  • arbeidsongeschiktheidsverzekering: hoort tussentijdse controle en begeleiding bij arbeidsongeschiktheid 
  • lijfrenteopbouwproduct: mag je verwachten dat de adviseur een jaarruimteberekening maakt 
  • een hypotheek: begeleidt de adviseur bij het aflopen van de rentevaste periode

De prijs van het abonnement

Prijzen van abonnementen kunnen erg uiteenlopen, omdat de inhoud per abonnement verschilt. Kijk goed welke dienstverlening je krijgt en welke dienstverlening je nodig hebt. Maak een afweging of je de prijs redelijk vindt. De prijs die jouw adviseur vraagt mag in ieder geval niet ‘kennelijk onredelijk' zijn, volgens de wet.

Voorkom dubbel betalen

Als je al langere tijd een vaste adviseur hebt, kan het zijn dat jouw adviseur nog provisie ontvangt voor producten die hij in het verleden, in ieder geval vóór 2013, voor jou heeft afgesloten. Wees kritisch als jouw adviseur een serviceabonnement aanbiedt. Het risico bestaat dat de dienstverlening in het serviceabonnement al (deels) wordt betaald door provisie. De adviseur mag je niet dubbel laten betalen of te veel laten betalen voor zijn dienstverlening.

Informatie delen

Delen via: deel