Go to content
Attention:

Lukt het niet om in te loggen op het AFM Portaal?

Het kan helpen om uw browsergeschiedenis/cookies te verwijderen

Principes van de AFM

Principes zijn een beleidsuiting waarin de AFM op een hoog abstractieniveau een langetermijnvisie schetst over hoe (financiële) ondernemingen zich idealiter gedragen met betrekking tot een bepaald onderwerp.

Wat zijn principes?

Principes schrijven niet voor hoe (financiële) ondernemingen deze langetermijnvisie toepassen en zijn niet handhaafbaar. Het doel ervan is om de voorspelbaarheid en transparantie van de AFM te vergroten en de dialoog tussen de AFM en de sector over een onderwerp te stimuleren. Principes ontstaan op initiatief van de AFM, maar komen bij voorkeur in consultatie met de sector tot stand. Aan principes kunnen uiteenlopende wettelijke normen ten grondslag liggen.

Overzicht van principes

TitelEngelsGepubliceerd opLaatst gewijzigd op 
Titel Principes voor de doorlopende ondersteuning van klantenEngelsEnglish versionGepubliceerd op 15 december 2021Laatst gewijzigd op  
Titel Principes voor consumentengedragsinzichtenEngelsEnglish versionGepubliceerd op 21 maart 2021Laatst gewijzigd op  
Titel Principes voor informatiebeveiligingEngelsEnglish versionGepubliceerd op 19 december 2019Laatst gewijzigd op