Go to content
zonnepanelen-windmolens
Nieuws 17/10/23

Leidraad duurzaamheidsclaims biedt concrete handvatten voor communicatie

Duurzaamheidsclaims moeten correct, duidelijk en evenwichtig zijn. Hoe je dat in de praktijk vormgeeft, staat in de leidraad duurzaamheidsclaims die de AFM begin oktober heeft gepubliceerd. De leidraad is sectoroverschrijdend, maar bevat ook voorbeelden voor pensioenuitvoerders. De leidraad biedt handvatten om met deelnemers te communiceren over duurzaamheid.

Duurzaamheid: de goede indruk wekken

Pensioenfondsen, verzekeraars en ppi’s hebben een belangrijke rol bij de verduurzaming van de economie. We zien dat de sector deze rol ook op wil pakken. Een van de uitdagingen daarbij is de communicatie met deelnemers, want je wilt natuurlijk voorkomen dat je bij deelnemers een verkeerde indruk wekt. De Leidraad duurzaamheidsclaims biedt handvatten voor het doen van correcte, duidelijke en evenwichtige duurzaamheidsclaims.

Drie uitgangspunten

In de leidraad geven wij drie uitgangspunten voor communicatie over duurzaamheid.
  1. Juist, representatief en actueel. Zorg bijvoorbeeld dat duurzaamheidsclaims niet tegenstrijdig zijn met overige informatie.
  2. Concreet en goed onderbouwd. Doe dat met relevante feiten. Het kan soms lastig zijn een duurzaamheidsclaim op beknopte wijze voldoende te onderbouwen. Gelaagdheid kan dan een oplossing zijn.
  3. Begrijpelijk, passend en vindbaar. Gebruik bijvoorbeeld het woord ‘duurzaam’ alleen als dat een bepalend kenmerk of doelstelling is van het product. Als dat slechts voor een deel van (de beleggingen van) het product geldt, geef dat dan ook aan.

Goede voorbeelden

Bij elk van de punten geven we in de leidraad een toelichting. In de consultatie kregen we het verzoek om meer goede voorbeelden op te nemen. We hebben daarom twee voorbeelden toegevoegd. De voorbeelden zijn gebaseerd op wat wij daadwerkelijk in de markt hebben aangetroffen, een ervan komt uit de pensioensector.

Verhouding tot de SFDR

Vanuit de SFDR is het verplicht om bepaalde duurzaamheidsinformatie te verstrekken. Dit moet op onderdelen op vooraf voorgeschreven wijze, waardoor er minder ruimte kan zijn om de leidraad te volgen. Bijvoorbeeld bij het naar eigen inzicht bevorderen van de vindbaarheid in de tekst. Bekijk bij verplichte informatieverstrekking goed waar wel of geen ruimte ligt om de uitgangspunten uit deze leidraad te volgen in de communicatie naar deelnemers.

 

Contact bij dit artikel

AFM

Wilt u het laatste nieuws van de AFM ontvangen?

Schrijft u zich dan in voor onze nieuwsbrief, dan houden wij u op de hoogte.