Terug

Wanneer is een aanbeveling persoonlijk?

Er kunnen 2 redenen zijn om een aanbeveling als persoonlijk aan te merken:

  1. De aanbeveling wordt gedaan op basis van de persoonlijke situatie van de klant. Bijvoorbeeld als een vergelijkingswebsites persoonlijke informatie van klanten uitvraagt en vervolgens een koppeling maakt tussen die informatie en de uitkomst van de vergelijking. Dit wil echter niet zeggen dat een vergelijkingssite per definitie adviseert als ze de vergelijking baseren op informatie die ze bij de klant uitvragen. Een vergelijking is in beginsel niet persoonlijk als:

    • deze alleen tot stand wordt gebracht op basis van objectieve, productgerelateerde kenmerken;
    • dit voor de klant duidelijk is en;
    • er geen sprake is van een situatie als bedoeld onder 2.

  2. Bij de klant wordt met bewoordingen en presentatietechnieken op de vergelijkingswebsite de indruk gewekt dat een oplossing of een product passend is. Bij vergelijkingsdienstverlening kunt u denken aan het gebruik van bewoordingen als:
  • ‘Dit is de beste keuze voor u’
  • 'Wij zoeken het goedkoopste product dat bij jou past’
  • 'Wij zoeken de beste deal voor jou’
  • 'Sluit aan bij uw situatie’
  • 'Wij raden u aan om’

    Dit kan bij de klant de indruk wekken dat hij advies krijgt, zeker in combinatie met het aanbevelen van een of meer specifieke financiële producten.
               


Naar alle veelgestelde vragen