Terug

Kredietwaarschuwing

Financiële ondernemingen zijn verplicht in reclame-uitingen voor krediet een waarschuwing op te nemen over de gevolgen die aan dit krediet verbonden zijn.

Het doel van deze waarschuwing is het bewustzijn van consumenten te verhogen over de mogelijke gevolgen van lenen. De kredietwaarschuwing bestaat uit de waarschuwingszin “Let op! Geld lenen kost geld” en het waarschuwingssymbool.

Waarschuwing in reclame-uitingen

De Nadere Regeling Gedragstoezicht Financiële Ondernemingen (Nrgfo) bevat de regels voor het opnemen van een waarschuwingszin- en symbool in reclame uitingen voor krediet. Deze waarschuwing is verplicht voor alle kredietreclames op televisie, radio, internet en in gedrukte media. Uitgezonderd zijn reclames voor hypothecaire kredieten wanneer er in de reclame geen relatie met een ander bestedingsdoel wordt gelegd dan de verwerving van de eigen woning.

De waarschuwing (de combinatie van zin en symbool) mag niet zelf worden vormgegeven, er moet gebruik gemaakt worden van het materiaal van de AFM. Hieronder worden per medium de verplicht te gebruiken beeld- en audiobestanden weergegeven, beschikbaar in verschillende formaten. Ook wordt door middel van een korte toelichting de regels voor opname van de waarschuwing weergegeven: voor de exacte regelgeving wordt doorverwezen naar de Nrgfo. Zie de veelgestelde vragen hierover.



Reclame-uitingen in drukwerk en website

In reclame-uitingen op schrift moet de waarschuwing gecentreerd onderaan worden opgenomen. Voor reclame-uitingen op de website geldt dat de waarschuwing gecentreerd bovenaan in de reclame-uiting getoond moet worden.

In drukwerk

Onder reclame-uitingen op schrift wordt in ieder geval begrepen reclame-uitingen in kranten, dag- week- en maandbladen, radio- en televisiebladen en andere schriftelijke media waar onder catalogi, brochures, direct-mail per post en e-mail, sms-diensten en billboards.

Op een website

Elke webpagina die een reclame-uiting bevat, moet ook de waarschuwing tonen. Het is dus niet voldoende als de waarschuwing alleen op de startpagina staat.  Daarnaast moet de waarschuwing getoond worden bij alle reclame-uitingen op internet, ook als ze bewegende beelden bevatten of in bannervorm worden getoond. Als de reclame-uiting op de website ook audio bevat, moet de waarschuwing ook in audio worden vermeld. Waar u rekening mee moet houden bij het gebruik van de audiobestanden, leest u bij reclame-uitingen die ten gehore worden gebracht.

De afbeelding is er in verschillende bestanden, met zes verschillende formaten. Een financiële onderneming die deze afbeelding in reclame-uitingen moet gebruiken, heeft de keuze uit deze bestanden met als randvoorwaarden:

  1. De afbeelding, zoals opgenomen in de downloadbestanden, dient in de oorspronkelijke verhouding en over de gehele breedte van de reclame-uiting te worden weergegeven.
  2. De minimale hoogte van de afbeelding is 10% van de hoogte van de reclame-uiting inclusief waarschuwing.
    De downloadbestanden mogen zowel worden vergroot als verkleind, met als uiterste minimumwaarde een lettergrootte van zeven punten voor de letters gebruikt in de afbeelding.
  3. De laatste voorwaarde betekent dat het verkleinen van de afbeelding mogelijk is totdat het minimum voor de lettergrootte van de waarschuwingszin in deze afbeelding is bereikt. Als bij gebruikmaking van de afbeelding de volledige breedte en/of de minimale hoogte van 10% van de reclame-uiting inclusief waarschuwing niet wordt gehaald, dient de afbeelding in de oorspronkelijke verhouding te worden vergroot tot de afbeelding de volledige breedte en minimaal 10% van de hoogte van de reclame-uiting beslaat. Om de leesbaarheid in kleine reclame-uitingen te garanderen is de minimum lettergrootte van 7 punten opgenomen.

Audioreclame-uitingen via radio of website

Reclame-uitingen via radio of website moeten worden voorzien van de waarschuwing uit onderstaand geluidsbestand. De waarschuwing moet direct aansluitend aan de reclame-uiting worden afgespeeld.

Op een website is het mogelijk een reclame-uiting ten gehore te brengen zonder bijbehorend beeld. Deze reclame-uitingen worden gelijk gesteld met reclame-uitingen op de radio. Het te downloaden geluidsfragment waarin de waarschuwing is opgenomen dient op oorspronkelijke snelheid afgespeeld te worden en met eenzelfde volume als de reclame-uiting.

Informatie delen

Delen via: deel
Alle onderwerpen