Terug

Wettelijk verplichte informatie aan consumenten: noodzakelijk, maar niet altijd genoeg

Nieuws

man-lezen

Wettelijk verplichte informatie is nodig, maar niet altijd genoeg om consumenten een afgewogen keuze te laten maken. Dat concluderen de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en de Australian Securities & Investments Commission (ASIC) in een gezamenlijke analyse. Met de voorbeelden willen zij beleidsmakers, ondernemingen en andere toezichthouders oproepen om na te denken over hoe wettelijk verplichte informatie kan bijdragen aan het versterken van de positie van consumenten.

De AFM en ASIC analyseerden verschillende onderzoeken naar wettelijk verplichte informatie. Dat betrof onder meer onderzoeken naar het prospectus voor beleggingen, pensioeninformatie en de verplichte kredietwaarschuwingszin.

Verplichte informatie strijdt om aandacht van de consument

De toezichthouders stellen dat informatie een belangrijke randvoorwaarde is, maar niet per definitie voldoende om alle consumenten in staat te stellen een passende financiële beslissing te nemen. In hun rapport signaleren de AFM en ASIC:

  • Goede communicatie maakt onuitlegbare producten niet duidelijk 
  • Wettelijk verplichte informatie strijdt om aandacht van de consument met vele andere factoren
  • Waarschuwingen zijn niet altijd effectief
  • ‘One size does not fit all’, de effecten van wettelijk verplichte informatie verschillen per persoon en situatie

Onderzoek naar effect van verplichte informatie belangrijk

Ondanks deze kanttekeningen is wettelijk verplichte informatie nog altijd belangrijk. Bijvoorbeeld omdat het marktpartijen beweegt om uitlegbare producten aan te bieden. Sommige consumenten helpt het wel degelijk bij het maken van een financiële beslissing. Het lijkt daarom raadzaam om te onderzoeken in welke vorm verplichte informatie het beste werkt voor welke consumenten. 

Toezichtinstrumenten zo effectief mogelijk inzetten

Wettelijk verplichte informatie is één van de instrumenten om tot eerlijke en transparante financiële markten te komen. Andere interventies van een gedragstoezichthouder zijn bijvoorbeeld boetes, (normoverdragende) gesprekken of toezicht op productontwikkeling. De AFM kijkt steeds kritisch naar haar instrumentarium.

Hanzo van Beusekom, waarnemend voorzitter van de AFM: ‘Toezicht is geen vast recept. We kijken continu of problemen op de financiële markten ook daadwerkelijk worden opgelost door de instrumenten die we inzetten. Daarbij willen we altijd zo effectief mogelijk zijn. We roepen ondernemingen op om naast verplichte informatie ook op andere manieren het belang van hun klant centraal te stellen.’

Journalisten kunnen contact opnemen met Nienke Abid, woordvoerder AFM, via 020 -797 2219 of nienke.abid@afm.nl.

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel