Terug

Inrichting van de bedrijfsvoering Voor Adviseurs & bemiddelaars

Als vergunninghouder moet u uw zaken goed op orde hebben. Uw onderneming moet zo zijn ingericht dat het aan alle vergunningseisen voldoet.

Zeggenschapsstructuur

De zeggenschapsstructuur binnen uw onderneming moet duidelijk zijn. Dit wil zeggen dat het duidelijk moet zijn welke personen binnen uw onderneming zeggenschap hebben.

Beroepsaansprakelijkheidsverzekering

Als u bemiddelt in verzekeringen, bent u verplicht over een beroepsaansprakelijkheidsverzekering te beschikken. Ook onder het nationaal regime heeft u een beroepsaansprakelijkheidsverzekering nodig. In onze veelgestelde vragen vindt u uitgebreidere informatie over de voorwaarden van de verzekering en de bedragen.

Vakbekwaamheid

U moet er voor zorgen dat er in uw onderneming voldoende vakbekwaamheid aanwezig is. Vakbekwaam houdt in dat een persoon over de juiste diploma’s en PE- certificaten beschikt om financiële diensten te kunnen verlenen. Wij toetsen dit aan de hand van de diploma’s en certificaten van uw feitelijk leidinggevende die u bij de vergunningaanvraag overlegt. Om te blijven voldoen aan de vakbekwaamheidseisen is het volgen van een Permanent Educatieprogramma verplicht.

Klachtenregeling en administratie

Een goede afhandeling en administratie van klachten van consumenten is belangrijk voor het vertrouwen in uw onderneming en de financiële sector als geheel. Daarom moet u over een interne klachtenregeling beschikken die bekend is bij alle personen die zijn betrokken bij de afhandeling van klachten.

Ook het vastleggen van klachten en de door u ondernomen acties hierop is van belang. Bij elke klacht moet u minimaal het volgende vastleggen:

  • de naam en het adres van de klager
  • de klacht, inclusief de dagtekening van ontvangst
  • een omschrijving van de klacht
  • een beschrijving van de wijze waarop u de klacht heeft behandeld

Voor uw klanten is het belangrijk te weten waar zij terecht kunnen als zij een klacht hebben. Hier gaat het zowel om de klachtenprocedure van uw onderneming als die van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).

Incidentenregeling

Binnen uw onderneming kunnen incidenten plaatsvinden. Onder een incident wordt verstaan een gedraging of gebeurtenis die een ernstig gevaar vormt voor de integere uitoefening van uw onderneming.

U kunt dan denken aan het vervalsen van een handtekening op een aanvraagformulier, zeer dwingende of intimiderende huisbezoeken van een adviseur of een medewerker die zich niet aan de voorschriften binnen uw onderneming houdt. Voor dit soort gebeurtenissen moet u over een incidentenregeling beschikken.

De incidentenregeling moet onderstaande vragen beantwoorden:

  • Hoe wordt het incident vastgelegd?
  • Welke passende maatregelen neemt u bij een incident?
  • Wanneer en hoe meldt u het incident bij de AFM?

Informatie delen

Delen via: deel
Alle onderwerpen voor Adviseurs & bemiddelaars