Terug

Toezichthouden: een mooi vak, maar niet eenvoudig

“Als je bij een toezichthouder gaat werken, moet je geen complimenten verwachten. Je doet het namelijk nooit goed.” Zo luidt een gevleugelde uitspraak die Arthur Docters van Leeuwen, de eerste bestuursvoorzitter van de AFM (tussen 2002 en 2007) ooit deed. Wat hij hiermee wil zeggen is dat toezichthouden niet altijd gemakkelijk is.

Lieke Helleman, Senior toezichthouder Retailbeleggen AFM

“Als wij ons werk als toezichthouder goed doen, blijft dit vaak op de achtergrond. Als er wat misgaat, hoort de wereld het wél en vinden mensen er ineens wat van. In die zin klopt de stelling. Wat overigens niet betekent dat ik geen voldoening haal uit mijn werk: iedere consument die je beschermt is er een. Zo is een van de doelen van het project waar ik nu bij betrokken ben, de Europese richtlijn MiFID II, om beleggers beter te beschermen. Vooruitkijken en voorkomen in plaats van genezen dus. Heel nuttig en dankbaar werk, ondanks dat veel van wat we doen relatief onzichtbaar is en blijft.”

Danny van Dijk, Senior toezichthouder Expertisecentrum AFM

“Deze uitspraak klopt wat mij betreft. Bij te streng toezicht krijg je het verwijt dat je alle innovatie en ondernemerschap doodslaat. Als je de teugels wat meer laat vieren, worden incidenten je aangerekend. Veel van onze acties zijn onzichtbaar. Denk aan de intensieve een-op-een-gesprekken die we voeren met marktpartijen om zo gedrag te beïnvloeden. Het blijft lastig om onze effecten en toegevoegde waarde meetbaar te maken. Daarom hebben we goede verhalen nodig. Over waarom we doen wat we doen, wat het oplevert op termijn en wie we daar in het nu mee helpen. En die moeten we vervolgens ook uitdragen. Daar hoef ik persoonlijk niet veel moeite voor te doen, want ik ben heel trots op de resultaten die we op de lange termijn bereiken.”

Ruud de Hollander, Hoofd Kwaliteit Accountantscontrole en Verslaggeving

“In ons werk heb je met zoveel verschillende belangen te maken, dat je het per definitie nooit voor iedereen goed doet. Sterker nog: als iedereen ons fantastisch vindt, dan klopt er iets niet. Financiële ondernemingen moesten – zeker in de begintijd – wennen aan ons gedragstoezicht. Logisch, we waren net begonnen en moesten onze positie verwerven. Met de jaren zijn we steeds meer écht een autoriteit geworden. Daardoor groeide ook het begrip voor ons werk. Hoewel er zeker niet altijd waardering is voor onze maatregelen, merken we dat financiële ondernemingen vandaag de dag wel zien dat de AFM een belangrijk maatschappelijk doel dient. Beleggers, consumenten en de verschillende belangenorganisaties zijn vaak blij met de dingen die we doen. En voor hen is het gedragstoezicht bedoeld.”

Informatie delen

Delen via: deel