Terug

Consumentenmonitor voorjaar 2019: onverzekerbaarheid?

Nieuws

rapport

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) doet twee keer per jaar onderzoek onder consumenten naar onderwerpen als hypotheken en beleggen. De AFM krijgt daardoor meer inzicht in de houding, het gedrag en de intenties van consumenten op de financiële markten. In het voorjaar van 2019 vroeg de AFM ook naar onverzekerbaarheid.

Bij het onderzoek vroeg de AFM naar mogelijke onverzekerbaarheid en in hoeverre premies en voorwaarden mogen afhangen van gedrag en kenmerken van een verzekerde. Het past in een verkenning van de AFM naar vragen als: is onverzekerbaarheid een groot probleem en iets waar een gedragstoezichthouder zich druk om moet maken?

Uitsluiting beroepsgroepen onacceptabel

Uit het onderzoek kwam onder meer naar voren:

  • De meerderheid van de ondervraagden vindt het onacceptabel dat sommige beroepsgroepen (zoals taxichauffeurs en verloskundigen) bepaalde verzekeringen niet kunnen sluiten
  • De meeste consumenten verwijten het de beroepsgroepen niet dat deze geen verzekeringen kunnen sluiten
  • Consumenten hebben er moeite mee dat hun premiehoogte afhankelijk is van het gedrag van andere consumenten

Bekijk alle resultaten

Bekijk de resultaten van de AFM Consumentenmonitor van het voorjaar 2019. Aan het onderzoek deden ruim duizend consumenten mee.

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel