Terug

Reactie op oproep VEH: inzicht in dienstverlening en kosten tijdens looptijd hypotheek belangrijk

Nieuws Dit bericht is ouder dan 3 jaar. De inhoud kan hierdoor niet meer actueel zijn.

De Vereniging Eigen Huis (VEH) heeft in een brief van 28 juli 2014 de AFM opgeroepen om financiële dienstverleners te verplichten duidelijk aan te geven welke diensten zij tijdens de looptijd van een hypotheek leveren en tegen welke prijs.

In een reactie schrijven bestuursleden Theodor Kockelkoren en Merel van Vroonhoven dat inzicht in dienstverlening en de kosten inderdaad belangrijk is. Ze roepen de sector dan ook op deze duidelijkheid aan klanten te bieden.

“Financiële dienstverleners kunnen namelijk, onafhankelijk van regelgeving, nu al dit inzicht verschaffen. Ze hebben de ruimte om informatie op bijvoorbeeld hun website te plaatsen over de kosten die verbonden zijn aan de nazorg. Op die manier geven ze de consument meer inzicht in de kosten van de diensten die hij in de toekomst mogelijk zou willen ontvangen.”

Het is volgens de AFM belangrijk te constateren dat voor invoering van het provisieverbod voor impactvolle en complexe producten consumenten überhaupt beperkt inzicht in de kosten hadden. Dankzij het provisieverbod kan de klant hierover gemakkelijker in gesprek gaan met de adviseur. In eerste instantie gaat dat gesprek vooral over diensten en kosten bij initieel advies. “Uiteraard zijn wij er voorstander van als het gesprek ook gaat over de doorlopende dienstverlening en kosten.”

Meer informatie

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel