Terug

“Keihard kiezen voor de klant”

Lezing Dit bericht is ouder dan 3 jaar. De inhoud kan hierdoor niet meer actueel zijn.

speech

De adviseur die kiest voor het belang van de klant, draagt bij aan een toekomstbestendige sector. Dat zei Merel van Vroonhoven, voorzitter van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), tijdens de Verzekeringsbranchedag op 25 november.

“Het is de bijzondere band met uw klant die uw werk zo uniek maakt. Maar dat schept ook verplichtingen. Als hij zo vol vertrouwen de risico’s en onzekerheden in het leven in uw handen legt, dan moet u daar ook iets tegenover stellen. Namelijk de ondubbelzinnige keuze voor zíjn belang”, aldus Van Vroonhoven.

Zij benadrukte dat sinds de invoering van het provisieverbod- twee jaar geleden- er een duidelijke verschuiving zichtbaar is richting het centraal stellen van het klantbelang. Dit zorgt voor een groter financieel bewustzijn van consumenten. “Een financiële dienstverlener die onvoorwaardelijk aan de kant staat van de klant draagt er toe bij, dat de klant alerter is en steviger in zijn schoenen staat.”

Uiteindelijk draait een toekomstbestendige sector om keihard kiezen voor de klant: “De balans van verzekeraar, adviseur en klant moet in evenwicht komen. En dat kan alleen als u als adviseur samen met de klant aan zijn kant van de weegschaal gaat staan.”

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel