Terug

Stel ook op internet het belang van de klant centraal

Nieuws Dit bericht is ouder dan 3 jaar. De inhoud kan hierdoor niet meer actueel zijn.

De AFM vindt het belangrijk dat dienstverlening aan klanten zich verder ontwikkelt. Innovatie in dienstverlening leidt tot meer diversiteit in het aanbod aan de klant, en is daarmee ook in het belang van de klant.

“Het is belangrijk deze kansen te pakken, zodat dienstverleners hun klanten nog beter kunnen bedienen”, licht waarnemend AFM-voorzitter Theodor Kockelkoren toe in de videoboodschap.

Om financiële ondernemingen hierin te ondersteunen publiceert de AFM het Handboek Online Dienstverlening. Dit handboek geeft duidelijkheid over de manier waarop u de geldende gedragsregels kunt toepassen op internet.

Steeds meer consumenten regelen hun financiële zaken op het internet. Financiële ondernemingen spelen daar terecht op in. Dienstverlening die (gedeeltelijk) online plaatsvindt, kan van toegevoegde waarde zijn voor de klant. Bijvoorbeeld omdat het aansluit op zijn behoeften en verwachtingen, of omdat dienstverlening op internet de kosten voor de klant omlaag kan brengen.

De wet- en regelgeving maakt geen onderscheid tussen online dienstverlening en dienstverlening in de fysieke wereld. De invulling van de regels kan wel anders zijn, omdat online het persoonlijke contact tussen dienstverlener en klant meestal ontbreekt.

Het handboek geeft antwoorden op vragen die de AFM de afgelopen jaren van financiële ondernemingen heeft gekregen over online dienstverlening. Als dienstverlener kunt u dit handboek dan ook vooral zien als een oproep van de AFM om te onderzoeken hoe u online nog beter het belang van de klant centraal kunt stellen. Wilt u met de AFM overleggen over ontwikkelingen in uw dienstverlening? Dan kunt u contact opnemen via het contactformulier.

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel