Terug

Onderzoek AFM: Veel onzekerheid over beleggingsverzekeringen bij consumenten

Nieuws Dit bericht is ouder dan 3 jaar. De inhoud kan hierdoor niet meer actueel zijn.

onderzoek

Van de ruim een miljoen Nederlandse huishoudens die zeker weten een beleggingsverzekering te hebben, tast een belangrijk deel in het duister over hun polis. Een op de vijf huishoudens weet niet of ze hun doelkapitaal halen. Van ruim twee op de drie polissen is onbekend hoeveel financiƫle schade ermee is geleden. Een half miljoen huishoudens weet niet of ze een beleggingsverzekering hebben.

Dat blijkt uit consumentenonderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), dat eind 2012 is gedaan. Van de 800.000 huishoudens die wel weten of ze hun doelkapitaal halen, verwacht driekwart een financieel gat. 

De AFM adviseert consumenten om snel actie te ondernemen met hun beleggingsverzekering. Ze doen er goed aan te controleren of ze hun doelkapitaal nog halen en om advies te zoeken over hun financiële situatie. Deze verzekeringen zijn hoofdzakelijk afgesloten voor het aflossen van de hypotheek of als aanvulling op het pensioen.

Kom in actie

Door bijtijds aandacht te besteden aan de beleggingsverzekering is het vaak nog mogelijk om financiële gaten te dichten of om zich anders voor te bereiden op de nieuwe situatie. Verzekeraars bieden nu nog regelingen van tijdelijke aard. Hoe meer tijd totdat de verzekering afloopt, hoe meer mogelijkheden. Op de website van de AFM is een overzicht te vinden van de mogelijkheden die consumenten hebben. Daar is ook de nieuwe folder Beleggingsverzekeringen te vinden

Stappenplan

De AFM dringt er bij verzekeraars en adviseurs op aan om zo spoedig mogelijk hun klanten te waarschuwen voor tekorten en te helpen met oplossingen. De AFM heeft een stappenplan gemaakt voor adviseurs voor het geven van hersteladvies bij beleggingsverzekeringen

Doelkapitaal

Het is belangrijk dat consumenten met een beleggingsverzekering nu inzicht hebben in de situatie waarin ze verkeren om in de toekomst niet in financiële problemen te komen. Doordat ze bijvoorbeeld de hypotheek niet volledig kunnen aflossen of een lager pensioen hebben dan verwacht. De toekomst ziet er dan financieel anders uit dan gepland.

Hersteladvies

Verzekeraars en adviseurs hebben beide een verantwoordelijkheid om te zorgen dat consumenten weten waar ze aan toe zijn en wat ze moeten doen om hun doelkapitaal toch zoveel mogelijk te behalen. De consument kan bij zijn oorspronkelijke adviseur terecht voor een kosteloos hersteladvies.

Geen informatie ontvangen?

Via het Meldpunt Financiële Markten hoort de toezichthouder graag ervaringen: www.afm.nl/contact of 0900-5400 540 (€0,05 per minuut).

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel