Terug

Stappenplan kosteloos hersteladvies beleggingsverzekeringen biedt hulp voor adviseurs

Nieuws Dit bericht is ouder dan 3 jaar. De inhoud kan hierdoor niet meer actueel zijn.

Financieel adviseurs die hun klanten willen helpen met mogelijke financiële gevolgen van beleggingsverzekeringen kunnen vanaf vandaag gebruik maken van een stappenplan dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft opgesteld. Het is een hulpmiddel om in het belang van de klant te komen tot een goede oplossing voor klanten die door hun beleggingsverzekering gaten oplopen in hun financiële planning. Dit kan bijdragen aan herstel van vertrouwen in de financieel adviseur. De AFM wijst consumenten met een beleggingsverzekering er dringend op om in actie te komen.

De AFM heeft in haar nieuwsbrief van 29 november 2011 al aandacht besteed aan de manier waarop adviseurs om zouden moeten gaan met hun adviezen over lopende beleggingsverzekeringen. De rol van de adviseur bij de begeleiding van deze klanten met een beleggingsverzekering is hierin besproken. Ook is uitgelegd waaraan een hersteladvies moet voldoen. De AFM heeft hierop vragen gekregen over de manier waarop een adviseur het proces rond het hersteladvies kan vormgeven en wil adviseurs hier graag bij helpen.

De AFM heeft in de markt gezocht naar voorbeelden die illustreren hoe een goed hersteladvies wordt vormgegeven. Op basis van deze voorbeelden en gesprekken met kenners van de advisering is een stappenplan opgesteld aan de hand waarvan adviseurs het hersteladvies vorm kunnen geven. De AFM heeft in de markt geconstateerd dat adviseurs die het hersteladvies goed vormgeven, dit doen op een soortgelijke wijze als in het stappenplan wordt beschreven.

Uitgangspunt in het hersteladvies is het doelherstel van de klant: is het nog (realistisch) mogelijk om de oorspronkelijke doelstelling te behalen? Zo niet, hoe kan de positie van de klant dan zoveel mogelijk worden verbeterd? Het is belangrijk dat u als adviseur uw klanten actief benadert: dat is dé manier om te voorkomen dat in de toekomst klanten hun doelstelling, voor hen mogelijk onverwacht, niet halen. Het stappenplan gaat uit van de situatie dat de adviseur zijn eigen, huidige klanten helpt.

Consumenten

De AFM raadt consumenten dringend aan om actie te ondernemen en advies te zoeken over hun financiële situatie. Vooral consumenten met een beleggingsverzekering kunnen het beste op de korte termijn actie ondernemen, omdat deze niet altijd oplevert wat in het verleden is voorgespiegeld. Hoe eerder iemand actie onderneemt, hoe langer er de tijd is om extra vermogen op te bouwen. Dit is zeker belangrijk wanneer je een beleggingsverzekering hebt om je hypotheek mee af te lossen of om in je pensioen te voorzien.

Verzekeraars hebben dit jaar een groot deel van hun klanten per brief geïnformeerd over de compensatie van te hoge kosten. Opvallend genoeg lijken veel klanten het daarbij te laten, terwijl er mogelijk meer nodig is om bijvoorbeeld alsnog het vermogen op te bouwen dat nodig is voor pensioen of hypotheek.

Financieel adviseurs kunnen helpen om inzichtelijk te maken wat de beleggingsverzekering voor iemands persoonlijke situatie betekent. Klanten zouden terug moeten gaan naar hun adviseur die hen destijds de beleggingsverzekering heeft geadviseerd om kosteloos hersteladvies te krijgen. Via provisies is, of wordt, de adviseur betaald voor deze dienst. Klanten die geen zaken meer willen of kunnen doen met hun oorspronkelijke adviseur, kunnen ook bij een andere adviseur terecht voor advies over hun beleggingsverzekering.

De AFM heeft een aantal klachten van consumenten in onderzoek waarbij consumenten met een beleggingsverzekering zijn benaderd door partijen die hulp zeggen te bieden bij een beleggingsverzekering. Het gaat dan veelal om onbekende partijen die de consument in eerste instantie telefonisch benaderen. Hierbij lijkt het advies om over te sluiten naar een ander product de boventoon te voeren, en rekenen deze partijen hier onredelijk hoge kosten voor. Bovendien worden die kosten betaald uit de opgebouwde tegoeden die worden overgesloten naar andere producten. De AFM raadt consumenten aan niet in zee te gaan met een adviseur voordat precies duidelijk is wat de kosten zijn van een advies en welke dienst hij hier voor levert. De Consumentenbond heeft hier naar aanleiding van klachten van leden ook al voor gewaarschuwd.

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel