Terug

De ene euro is de andere niet

Nieuws Dit bericht is ouder dan 3 jaar. De inhoud kan hierdoor niet meer actueel zijn.

Op 14 januari heeft Hans Hoogervorst in het Geldmuseum in Utrecht is 'De ene euro is de andere niet', een interactief spel over irrationeel geldgedrag gelanceerd. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) is initiatiefnemer van dit spel waarin irrationele keuzes over geldzaken centraal staan. Het spel is ook online te spelen vanaf de Consumentensite.

De ene euro is de andere niet
Soms lijkt geld in de ene situatie meer waard dan in de andere. Hoe dat kan? Daar komt de bezoeker achter door het nieuwe spel 'De ene euro is de andere niet' te spelen. Dan blijkt hetzelfde geld soms meer waard. Mensen gaan nu eenmaal niet altijd rationeel met geld om.

In het spel mag de speler zelf bedenken wat andere mensen in bepaalde situaties zouden doen. Bijvoorbeeld of ze 20 minuten fietsen om 5 euro korting te krijgen bij een andere winkel voor een koptelefoon van 15 euro. En of ze dat ook doen voor 5 euro korting op een jas van 125 euro. Het lijkt alsof het niet uitmaakt… Maar dat blijkt wel zo te zijn! De ene euro is de andere daarom niet.

Het spel bestaat uit vijf filmpjes met steeds een andere situatie. Deze situaties zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Spelers van het spel kunnen zelf bedenken wat zij zelf zouden doen in een dergelijke situatie en ontdekken wat andere mensen in dezelfde situatie zouden doen. 



Wetenschappelijke achtergrond 'De ene euro is de andere niet'
In traditionele economische theorieën wordt altijd uitgegaan van een perfect rationeel handelende consument. In de laatste jaren is er meer aandacht voor de psychologie van de financiële consument. Het veld van behavioral economics probeert de systematische afwijkingen van de rationaliteit in kaart te brengen en te verklaren. Mensen maken bijvoorbeeld consequent andere risico-inschattingen wanneer iets in termen van verlies geformuleerd wordt, dan wanneer iets als potentiële winst wordt voorgesteld.

Daniël Kahneman, een pionier op dit gebied, ontving in 2002 de Nobel prijs voor economie. Zijn inzichten en die van andere wetenschappers liggen ten grondslag aan het AFM spel 'De ene euro is de andere niet'.

AFM ondersteunt financiële consument
De AFM bevordert eerlijke en transparante financiële markten. Ze is de onafhankelijke gedragstoezichthouder op de markten van sparen, lenen, beleggen en verzekeren. De AFM bevordert zorgvuldige financiële dienstverlening aan consumenten en ziet toe op een eerlijke en efficiënte werking van kapitaalmarkten. Door de samenwerking met het Geldmuseum wil de AFM consumenten ondersteunen bij het maken van goede financiële beslissingen.

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel