Terug

Veelgestelde vragen over Pensioen - klacht pensioenaanbieder

Hier vind je veelgestelde vragen. Klik op een vraag en je ziet direct ons antwoord. Staat je vraag er niet tussen? Of wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op via het online contactformulier. Kijk ook eens op www.wijzeringeldzaken.nl of www.pensioenkijker.nl.

Veelgestelde vragen over Pensioen - klacht pensioenaanbieder

Waar kan ik een klacht indienen over mijn pensioenuitvoerder?

Schrijf eerst een brief aan je pensioenuitvoerder en vertel wat je klacht is. Als je niet tevreden bent over de afhandeling van je klacht kun je het volgende doen.

Heb je een klacht die te maken heeft met (de polis van) een pensioenverzekeraar (bijvoorbeeld over kosten of administratie), neem dan contact op met het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (kifid.nl), Postbus 93257, 2509 AG Den Haag, telefoonnummer 070-3338999.

Heb je een klacht over een pensioenreglement of overeenkomst van een pensioenfonds, neem dan contact op met de Ombudsman Pensioenen.

Je kunt ook eerst even bellen met het Kifid of de ombudsmanpensioenen.nl om na te vragen waar je je klacht kunt indienen.

Wil je vooraf of tijdens de klachtenprocedure juridisch advies? Dan kun je contact opnemen met één van de volgende organisaties:

  • de rechtsbijstandverzekeraar als je een rechtsbijstandverzekering hebt. Informeer of het geschil onder de dekking valt. 
  • het juridisch loket (juridischloket.nl), telefoonnummer 0900-8020 (€0,25 per minuut, met een starttarief van €0,045 plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van €12,50). Het juridisch loket is een onafhankelijke organisatie waar iedere burger terecht kan voor gratis juridisch advies en informatie. 
  • een advocaat, zie advocatenorde.nl.
Stuur deze vraag door

Welke klachten wil de AFM ontvangen?

AFM kijkt naar klachten over de volgende onderwerpen. Let op: wij treden niet op in individuele gevallen en je krijgt dan ook geen individuele terugkoppeling van de AFM als je een klacht indient.

  • Pensioen 1-2-3. Je moet de Pensioen1-2-3 ontvangen binnen drie maanden nadat je deelnemer bent geworden aan een pensioenregeling. Is de Pensioen1-2-3 niet duidelijk, dan kun je dit ook melden bij de AFM. 
  • UPO. Je UPO moet uiterlijk 1 oktober van elk jaar verstuurd zijn door je pensioenuitvoerder als je actief deelnemer bent. En eens in de vijf jaar als je ex-deelnemer(slaper) of ex-partner van een deelnemer bent. Ook als je UPO niet duidelijk is, kun je dit melden bij de AFM. 
  • Stopbrief/beëindigingsbrief. Binnen drie tot zes maanden na beëindiging van je deelname aan een pensioenregeling hoor je een stopbrief te krijgen van de pensioenuitvoerder. Ook als je stopbrief niet duidelijk is, kun je dat melden bij de AFM.  
  • Informatie bij pensionering. Je moet ongeveer zes maanden voor pensionering informatie krijgen over de hoogte van je pensioen, je keuzemogelijkheden en de gevolgen van deze keuzemogelijkheden. Ook als deze informatie onduidelijk is, kun je dat melden bij de AFM.
  • mijnpensioenoverzicht.nl. Je pensioenaanspraken van alle pensioenuitvoerders waar je pensioen hebt opgebouwd zouden hier op moeten staan. Is dit niet het geval, vraag het eerst na bij de pensioenuitvoerder of kijk bij de vraag: "Waarom kan ik niet al mijn pensioenaanspraken terugvinden op mijnpensioenoverzicht.nl?" 
  • Als je vindt dat de informatie die de pensioenuitvoerder je geeft niet correct, duidelijk, evenwichtig of tijdig is, kun je dit melden bij de AFM. 
  • Zorgplicht. Je pensioenuitvoerder met je goed begeleiden bij het maken van keuzes. In het geval van een beschikbare premieovereenkomst heeft je pensioenuitvoerder een extra zorgplicht.

Klachten kun je sturen naar het Meldpunt Financiële Markten via het contactformulier.

Meer informatie

Stuur deze vraag door