Terug

Waarom vraagt een (online) beleggingsadviseur u om persoonlijke informatie?

Een essentieel onderdeel van de beleggingsdienstverlening is het in kaart brengen van jouw persoonlijke (financiële) situatie. Dit is essentieel om tot een passend beleggingsadvies en een passende inrichting van jouw beleggingsportefeuille te komen. Er zal daarom uitgebreid gevraagd worden naar jouw wensen, jouw financiële positie, jouw beleggingsdoel en naar jouw kennis en ervaring op beleggingsgebied. Ook vraagt hij wanneer je jouw doel wenst te bereiken en hoeveel risico je kunt en wilt lopen. Vaak gebeurt dit in een persoonlijk gesprek of via een (online) vragenlijst. Op basis van jouw informatie ontvang je een persoonlijk beleggingsadvies.

Risico’s

Wanneer jouw (online) adviseur te weinig over je persoonlijke situatie weet, kun je een portefeuille aangemeten krijgen die niet bij je past. Denk aan situaties waarbij geen rekening gehouden wordt met:

  • (toekomstige) opnames of uitgaves of met periodieke stortingen
  • eventuele voorkeur voor vermogensbeheer (waarbij de beleggingsonderneming voor jou beslist en handelt) of voor advies (waarbij je handelt op basis van passend geachte beleggingsadviezen)
  • jouw wens of eis dat je effectenportefeuille moet voldoen aan bepaalde duurzaamheidsvereisten.

Dit zijn belangrijke vragen om uiteindelijk de juiste beleggingsportefeuille voor jou samen te stellen en om toekomstige teleurstellingen te voorkomen.

Nieuw informatieverzoek

Jouw (online) adviseur zal periodiek je gegevens willen actualiseren om er zeker van te zijn dat je beleggingsportefeuille nog steeds bij je past. Je persoonlijke situatie kan immers tussentijds veranderen. Soms gaat het om informatie waarvan je zelf niet bewust bent dat deze relevant is voor het beheer of advies van je vermogen. Denk hierbij aan een huwelijk, scheiding, een naderend pensioen, werkloosheid of een nieuwe baan. Mogelijk heb je meer of minder financiële ruimte of is jouw risicobereidheid veranderd.



Naar alle veelgestelde vragen