Onderzoek margepersonalisatie afgerond; premies waar nodig aangepast
Uit ons onderzoek naar margepersonalisatie (april 2025) bleek dat bij de helft van de onderzochte verzekeraars bij minimaal één product sprake was van hogere premies voor loyale klanten dan voor vergelijkbare nieuwe klanten. De AFM heeft de betreffende verzekeraars daarop aangesproken en gesprekken aangekondigd over de naleving van de productontwikkelingsnorm. Die gesprekken zijn inmiddels afgerond. Verzekeraars geven aan dat hogere winstmarges voor loyale klanten onwenselijk zijn, en hebben waar nodig premies aangepast.
In het kort
- Verzekeraars: hogere winstmarges voor loyale klanten zijn onwenselijk
- Verschillende verklaringen voor hogere premies bij langere klantduur
- Premies waar nodig aangepast, monitoring naar de toekomst
Verzekeraars: hogere winstmarges voor loyale klanten zijn onwenselijk
Tijdens de gesprekken gaven verzekeraars aan dat het onwenselijk is als loyale klanten hogere premies betalen dan vergelijkbare nieuwe klanten en dat het goed is dat de AFM hier aandacht voor heeft. Ook gaven de verzekeraars aan zich te herkennen in de cijfers, zij het dat een aantal verzekeraars fouten had gemaakt bij het aanleveren van de data voor het onderzoek.
Verschillende verklaringen voor hogere premies bij langere klantduur
Alle verzekeraars gaven aan dat ze klantduur niet meenemen bij het vaststellen van de hoogte van premies. De AFM heeft dan ook geen beleid aangetroffen waarbij de premies van loyale klanten stelselmatig worden verhoogd. Tegelijkertijd concludeert de AFM uit de gesprekken dat bepaalde manieren van beprijzen onvermijdelijk leiden tot hogere winstmarges voor loyale klanten. Het ging hierbij bijvoorbeeld om te lang doorlopende welkomstkortingen voor nieuwe klanten, pakketkortingen die alleen golden voor nieuwe klanten, of nieuwe proposities met lagere winstmarges die alleen door nieuwe klanten werden afgenomen. Daarnaast konden premiestabiliteit en solidariteit een rol spelen.
Premies waar nodig aangepast, monitoring naar de toekomst
Verzekeraars hebben waar nodig aanpassingen gedaan in hun premiestelling en/of -beleid. Om verschillen in winstmarges tussen nieuwere en loyale klanten in de toekomst te voorkomen, hebben meerdere verzekeraars aangegeven de onderzoeksmethode van de AFM - of een variant daarvan - te gebruiken om hun portefeuille blijvend te monitoren. Dit kan zowel als onderdeel van het reguliere productontwikkelingsproces als van de doorlopende premiebepalingen. De AFM is hier positief over, omdat verzekeraars zo het klantbelang beter kunnen borgen in de eigen bedrijfsvoering.
Als blijkt dat loyalere klanten hogere premies betalen zonder dat hier een actuariële of andere gegronde reden voor is, en daarnaast uit procedures en maatregelen niet blijkt dat gewaarborgd is dat er op evenwichtige wijze rekening is gehouden met het belang van deze doelgroep, is er sprake van een overtreding van de productontwikkelingsnorm. We houden de komende periode aandacht voor dit onderwerp en kunnen op een nader te bepalen moment een 1-meting uitvoeren. In de publicatie over de gesprekken gaan we dieper in op de gegeven verklaringen en onze verwachtingen daarbij.
Contact bij dit artikel
Wilt u het laatste nieuws van de AFM ontvangen?
Schrijft u zich dan in voor onze nieuwsbrief, dan houden wij u op de hoogte.