Go to content

Klachten over pensioenuitvoerders

Als je een klacht hebt over een pensioenuitvoerder, dan schrijf je eerst een brief aan je pensioenuitvoerder en vertel wat je klacht is. Als je niet tevreden bent over de afhandeling van je klacht dan zijn er verschillende mogelijkheden en betrokken organisaties.

Betrokken partijen bij pensioenen 

Heb je een klacht die te maken heeft met (de polis van) een pensioenverzekeraar (bijvoorbeeld over kosten of administratie), neem dan contact op met het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening.

Heb je een klacht over een pensioenreglement of overeenkomst van een pensioenfonds, neem dan contact op met de Ombudsman pensioenen.

Je kunt ook eerst even bellen met het Kifid of de Ombudsman pensioenen om na te vragen waar je je klacht kunt indienen. Wil je vooraf of tijdens de klachtenprocedure juridisch advies? Dan kun je contact opnemen met één van de volgende organisaties:

  • de rechtsbijstandverzekeraar als je een rechtsbijstandverzekering hebt. Informeer of het geschil onder de dekking valt.
  • het juridisch loket, telefoonnummer 0800-8020 (gratis). Het juridisch loket is een onafhankelijke organisatie waar iedere burger terecht kan voor gratis juridisch advies en informatie.
  • een advocaat via advocatenorde.nl.

Waarover kun je bij de AFM terecht?

De AFM kijkt naar klachten over informatie die de pensioenuitvoerder geeft en waarvan je vindt dat die niet correct, duidelijk, evenwichtig of tijdig is. Je kunt dit melden bij de AFM. Let op: wij treden niet op in individuele gevallen en je krijgt dan ook geen individuele terugkoppeling van de AFM als je een klacht indient. Het gaat om onduidelijkheid over de volgende onderwerpen.

  • Pensioen 1-2-3. Je moet de Pensioen1-2-3 ontvangen binnen 3 maanden nadat je deelnemer bent geworden aan een pensioenregeling.
  • Uniform Pensioenoverzicht (UPO). Je UPO moet uiterlijk 1 oktober van elk jaar verstuurd zijn door je pensioenuitvoerder als je actief deelnemer bent. En eens in de 5 jaar als je ex-deelnemer(slaper) of ex-partner van een deelnemer bent. 
  • Stopbrief/beëindigingsbrief. Binnen 3 tot 6 maanden na beëindiging van je deelname aan een pensioenregeling hoor je een stopbrief te krijgen van de pensioenuitvoerder.
  • Informatie bij pensionering. Je moet ongeveer 6 maanden voor pensionering informatie krijgen over de hoogte van je pensioen, je keuzemogelijkheden en de gevolgen van deze keuzemogelijkheden. 
  • Zorgplicht. Je pensioenuitvoerder met je goed begeleiden bij het maken van keuzes. In het geval van een beschikbare premieovereenkomst heeft je pensioenuitvoerder een extra zorgplicht.