Er zijn problemen met het contactformulier voor consumenten. Onze excuses hiervoor.
Je kunt wel mailen naar
Klachten over pensioenuitvoerders
Als je een klacht hebt over een pensioenuitvoerder, dan kun je het volgende doen.
Klacht indienen bij de onderneming
Als je een klacht hebt over een pensioenuitvoerder, dan neem je eerst contact op met de pensioenuitvoerder zelf en laat je weten waarover je ontevreden bent. De pensioenuitvoerder moet elke uiting van ontevredenheid als klacht behandelen volgens zijn eigen klachtenprocedure. Hij moet zorgvuldig met je klacht omgaan en je tijdig van een reactie voorzien.Naar geschilleninstantie
Als jouw klacht gaat over de uitvoering van het pensioenreglement en (gedeeltelijk) is afgewezen of niet op tijd (binnen 12 weken) is afgehandeld, dan heb je een geschil. Voorbeelden van geschillen, die dus gaan over de uitvoering van het pensioenreglement, kunnen gaan over:- informatie die je ontvangen hebt
- een toegekende aanspraak
- een terugvordering van uitgekeerd pensioen
- premievrijstelling
Met een geschil kun je naar een geschilleninstantie. Zit je pensioen bij een verzekeraar of PPI dan is Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFID) de geschilleninstantie waar je terecht kan. Zit je pensioen bij een pensioenfonds dan kun je terecht bij de Geschilleninstantie Pensioenfondsen (GIP).
Naar de rechter
Je kunt er ook voor kiezen om met een klacht of geschil naar de civiele rechter te gaan. Als je naar de rechter gaat, dan kun je niet daarna alsnog naar de geschilleninstantie gaan.
Juridisch advies
Wil je vooraf of tijdens de klachtenprocedure juridisch advies? Dan kun je contact opnemen met één van de volgende organisaties:
- de rechtsbijstandverzekeraar als je een rechtsbijstandverzekering hebt. Informeer of het geschil onder de dekking valt
- het juridisch loket, telefoonnummer 0800-8020 (gratis). Het juridisch loket is een onafhankelijke organisatie waar iedere burger terecht kan voor gratis juridisch advies en informatie
- een advocaat via advocatenorde.nl
Waarover kun je bij de AFM terecht?
Wij kijken naar klachten over informatie die de pensioenuitvoerder geeft en waarvan je vindt dat die niet correct, duidelijk, evenwichtig of tijdig is. Dat geldt ook voor klachten over naleving van de zorgplicht. Je pensioenuitvoerder moet je goed begeleiden bij het maken van keuzes over je pensioen. In het geval van een flexibele premieregeling heeft je pensioenuitvoerder bovendien een extra zorgplicht bij de beleggingskeuzes die je maakt. Onderdeel van de zorgplicht is ook dat pensioenuitvoerders zorgvuldig omgaan met een klacht.
De informatie- en zorgplicht geldt voor pensioenfondsen, verzekeraars, PPI’s en alle andere partijen die pensioenproducten aanbieden. Je kunt klachten bij ons melden. Let op: wij gebruiken je klacht in ons toezicht, maar treden niet op in individuele gevallen. Je krijgt dan ook geen individuele terugkoppeling van ons als je een klacht indient bij ons.