Hoe  voorkom je phishing en oplichting?

Phishing of identiteitsfraude betekent dat criminelen op slinkse wijze bankrekeningnummers, creditcardnummers, wachtwoorden en pincodes ontfutselen. Je krijgt ongevraagd een bericht van jouw bank waarin om deze vertrouwelijke informatie wordt gevraagd. Er wordt in het bericht gevraagd om op een link te klikken voor meer informatie. Zo proberen criminelen en fraudeurs geld van je rekening te halen.

Laat je niet oplichten!

Sommige van deze berichten lijken bedrieglijk echt. Toch moeten er alarmbellen afgaan bij dit soort berichten. Banken vragen namelijk nooit via e-mail of een app-berichtje om dit soort gegevens.

Herken nepmails

Een e-mail vol met spelfouten, herken je snel als phishingmail. Maar sommige mails zien er professioneel uit. Let op een onduidelijk logo en een vaag e-mailadres.

Klik nooit zomaar op een link. Ga met je cursor op de link staan, zonder te klikken. Je ziet nu het adres waar de link naar leidt. Als de link niets met de afzender te maken heeft, kun je ervan uitgaan dat het niet goed zit. De Fraudehelpdesk geeft meer tips hoe je kunt nagaan of een e-mail echt is of nep.

Veilig online bankieren

Waar moet je op letten bij veilig online bankieren:

  • Twijfel je of een e-mail, sms, app of telefoontje van je bank is? Niet beantwoorden en niet op linkjes klikken. Check bij je bank
  •  Bescherm jezelf tegen oplichting. Kijk bij je bank via welke kanalen zij met hun klanten communiceren en welke waarschuwingen zij afgeven
  • Deel geen beveiligingscodes van je online bankierenomgeving met anderen. Heb je per ongeluk toch inloggegevens en/of beveiligingscodes gedeeld, je betaalpas opgestuurd of wordt er zonder jouw toestemming geld van je rekening afgeschreven? Neem dan direct contact op met je bank
  • Gebruik online bankieren op een computer en mobiele telefoon waarvan de software en beveiligingssystemen regelmatig worden bijgewerkt