Go to content

Pas op voor betaalpasfraude en oplichting bij online bankieren

Oplichting tijdens het online bankieren komt steeds vaker voor. Internetcriminelen slagen er steeds beter in om zich voor te doen als je bank. Via nagemaakte e-mails, sms-berichten en brieven proberen ze op slinkse wijze belangrijke informatie van jou te ontfutselen of je zelfs zover te krijgen je bankpas op te sturen. Wij delen 5 do's en 5 dont's waar jij op moet letten tijdens het online bankieren.

5 Do's 

1. Do! Twijfel je of een e-mail, sms, Whatsapp of telefoontje van je bank is? Niet beantwoorden en niet op linkjes klikken. Check bij je bank

Internetcriminelen slagen er steeds beter in om e-mails, sms-berichten, Whatsappjes en brieven van banken na te maken en daarmee jou te benaderen. Reageer niet op deze berichten. Klik ook niet de linkjes in de e-mails en berichtjes. Ook wordt er steeds vaker gebeld waarbij iemand zich voordoet als medewerker van jouw bank. In sommige gevallen verschijnt zelfs het nummer van je bank op je telefoonscherm. Hang op bij een verdacht telefoontje of wanneer u twijfelt of het jouw bank is. Bel nooit terug naar nummers die je telefonisch van een beller hebt gekregen, maar zoek het nummer van je bank zelf op. Neem bij twijfel over de echtheid van een bericht of een telefoontje eerst contact op met je bank.

2. Do! Bescherm jezelf tegen oplichting. Kijk bij je eigen bank via welke officiële kanalen zij met jou communiceren en welke waarschuwingen zij afgeven

Helaas zien we dat het aantal gevallen van betaalpasfraude en vormen van oplichting bij online bankieren sterk toenemen. Je kunt jezelf beter beschermen door regelmatig op de website van je eigen bank of in de online bankierenomgeving waarschuwingen hierover te lezen en na te gaan via welke kanalen jouw bank met jou communiceert. Dit kan helpen bij het herkennen van oplichting. Ook jouw bank spant zich in om jou actief te waarschuwen tegen en te informeren over allerlei vormen van oplichting in het betalingsverkeer. Dit doen de banken ook gezamenlijk via www.veiligbankieren.nl
.

3. Do! Heb je per ongeluk toch inloggegevens en/of beveiligingscodes gedeeld, je betaalpas opgestuurd of wordt er zonder jouw toestemming geld van je rekening afgeschreven? Neem dan direct contact op met je bank

Allereerst: deel nooit inloggegevens, beveiligingscodes of betaalpassen met derden. Het kan gebeuren dat je toch je inloggegevens of beveiligingscodes met een ander deelt of je betaalpas opstuurt. Ook kun je erachter komen dat er geld van je rekening wordt afgeschreven, zonder jouw toestemming. Neem in deze gevallen direct contact op met je bank. Veel banken hebben hier een speciaal telefoonnummer voor; dat vind je op de website van jouw bank. Door snel contact op te nemen met jouw bank, kan mogelijk eventuele schade worden voorkomen of beperkt. Op veilig bankieren vind je een overzicht van gevallen waarin je direct contact moet opnemen met je bank.

4. Do! Gebruik online bankieren op een computer en mobiele telefoon waarvan de software en beveiligingssystemen regelmatig worden bijgewerkt

Bescherm jezelf zo goed mogelijk tegen internetcriminelen. Updates van besturings- en andere programma’s voor je computer en telefoon zorgen ervoor dat je beter beschermd bent tegen veiligheidslekken. Hierdoor maak je het voor oplichters lastiger om bij je gegevens te komen.

5. Do! Bezoek de websites van Veilig Bankieren en de Fraude Helpdesk voor tips om je te wapenen tegen betaalfraude, phishing en andere vormen van oplichting

Op de websites www.veiligbankieren.nl en www.fraudehelpdesk.nl wordt voorlichting gegeven over fraude en veiligheid bij bankieren. Hier vind je informatie die helpt om oplichting te herkennen, hoe je betaalproducten veilig gebruikt en wat je moet doen in het geval van oplichting.

5 dont's 

1. Don’t! Beantwoord geen telefoontjes, e-mails, Whatsappjes of sms’jes van derden die vragen om jouw inloggegevens of om geld over te boeken

Je bank vraagt nooit per sms, Whatsapp, e-mail of telefonisch om inloggegevens, beveiligingscodes of om geld over te maken naar een andere rekening. Als je dit meemaakt in een telefoongesprek, hang dan direct op. E-mails en berichtjes niet openen en zeker niet op linkjes klikken die daarin zijn opgenomen. Deze kunnen namelijk virussen bevatten of je doorleiden naar webpagina’s die lijken op de online bankieromgeving van jouw bank, maar dat in werkelijkheid niet zijn. Banken werken niet met linkjes om je te begeleiden naar de online bankieromgeving.

2. Don’t! Ga niet in op een verzoek om je betaalpas op te sturen

Banken vragen nooit om betaalpassen op te sturen. Als je een verzoek krijgt om dit te doen, dan is dit een frauduleus bericht. Verwijder het bericht of beëindig het telefoongesprek waarin wordt verzocht om de betaalpas op te sturen. Geloof ook niemand die je (doorgeknipte) betaalpas komt ophalen aan de deur. Dat doen banken namelijk nooit.

3. Don’t! Open nooit je online bankieromgeving via een toegestuurde link in een e-mail, Whatsapp-bericht of sms

Oplichters versturen e-mails, Whatsappjes en sms’jes met websitelinks. In de tekst wordt vaak geschreven dat je hiermee terecht komt op de website van de bank. Klik niet op deze linkjes. Je kunt namelijk terechtkomen op een goede nagemaakte webpagina die hetzelfde lijkt als die van je bank. Oplichters kopiëren websites en proberen je te verleiden om hier je inloggegevens en beveiligingscodes in te vullen; trap er niet in!

4. Don’t! Laat nooit iemand online meekijken bij het inloggen in je bankierenomgeving

Hou je online bankieromgeving afgeschermd voor anderen, zelfs als het iemand is die je goed kent. Deze omgeving is voor jou bedoeld om je persoonlijke bankzaken te regelen. Een ander die meekijkt, kan deze gegevens gebruiken om jou op te lichten.

5. Don’t! Deel geen beveiligingscodes van je online bankierenomgeving met anderen*

Voor het inloggen in je online bankieromgeving en bij het overboeken van geld wordt door jouw bank vaak gewerkt met een bevestigingscode die je ontvangt op je mobiel of op een ander apparaat of met een QR-code. Deel deze codes niet met anderen. Dit geldt ook voor andere beveiligingscodes.

*Er zijn een paar uitzonderingen waarin je wel gegevens voor het online bankieren kan delen met derden. Laat je hierover goed informeren door jouw bank of door dit na te lezen in je productvoorwaarden voor online bankieren.