Melden heeft zin

De AFM onderzoekt misstanden in de financiële sector. Dit doen we mede dankzij de meldingen en signalen die de AFM van consumenten en marktpartijen ontvangt.

Wat doet de AFM met jouw melding of klacht?

Het Meldpunt stuurt de meldingen door aan het Signalenteam van de AFM. Iedere melding of klacht wordt serieus bekeken en beoordeeld.

Afhankelijk van het aantal of ernst van de signalen, doen we verder onderzoek. Soms is één signaal met een grote impact op één individu al voldoende voor vervolgonderzoek. Maar vaak zijn meer signalen nodig voordat we een onderzoek starten. Niet iedere melding leidt dus direct tot verder onderzoek van de AFM. Op basis van de bevindingen uit het onderzoek, besluiten we of een (informele) maatregel van de AFM op zijn plaats is.

Hoe geven we je terugkoppeling?

De AFM kent een wettelijke geheimhoudingsplicht en mag daarom geen terugkoppeling geven over de afhandeling van jouw melding. Meestal geven we wel een terugkoppeling als er bijvoorbeeld een boete wordt opgelegd. We publiceren dat ook op onze website. De AFM kan geen directe persoonlijke oplossing bieden voor jouw situatie. Met jouw klacht lever je vooral een belangrijke bijdrage om de financiële markten eerlijk te laten werken.

Meldingen belangrijk voor toezicht

Soms leidt een onderzoek tot een maatregel, zoals een boete. De maatregelen die de AFM openbaar mag maken, publiceren wij via een nieuwsbericht. Met een melding lever je een belangrijke bijdrage om de financiële markten eerlijk te laten werken. Soms kan een melding jou niet verder helpen, maar een ander uiteindelijk wel.

Signalenmonitor: dit komt de AFM tegen in de praktijk

De AFM ontvangt dagelijks vragen en signalen over ons toezicht en mogelijke misstanden in de financiële sector. In onze Signalenmonitor lees je welke vragen dat zijn en hoe wij meldingen en signalen opvolgen. Zo lees je over vormen van oplichting en hoe je dat kunt voorkomen. De Signalenmonitor verschijnt elk halfjaar.