Go to content

Klachten

Ben je niet tevreden over een bank, een verzekeraar of een andere financiële onderneming? Blijf er niet mee rondlopen maar laat het die onderneming weten. Alleen dan bestaat de kans dat er een oplossing gevonden wordt.

Kom je er niet uit met de financiële onderneming? Dan kun je overwegen een klacht in te dienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Zij kunnen je bijstaan in het vinden van een oplossing. Bij ons kun je eventueel een melding maken van jouw klacht. 

Wat doet de AFM met jouw melding?

Iedere melding of klacht wordt serieus bekeken en beoordeeld. Afhankelijk van het aantal of ernst van de signalen, doen we verder onderzoek. Soms is één signaal met een grote impact op één individu al voldoende voor vervolgonderzoek. Maar vaak zijn meer signalen nodig voordat we een onderzoek starten. Niet iedere melding leidt dus direct tot verder onderzoek van de AFM. Op basis van de bevindingen uit het onderzoek, besluiten we of een (informele) maatregel van de AFM op zijn plaats is.

Hoe geven we je terugkoppeling?

Wij kennen een wettelijke geheimhoudingsplicht en mogen daarom geen terugkoppeling geven, ook niet over de afhandeling van jouw eigen melding. Als dit leidt tot bijvoorbeeld een boete, koppelen we dat meestal wel terug. We publiceren dat dan ook op onze website. Wij kunnen geen directe persoonlijke oplossing bieden voor jouw situatie. Met jouw klacht lever je vooral een belangrijke bijdrage om de financiële markten eerlijk te laten werken.

Alsjeblieft accepteer marketingcookies om deze video te bekijken.

Video over klacht indienen