Nieuws
                            03/11/25
        
        
EAA: toegankelijkheid ook blijvend onderdeel goed klantbelang
De markt is in beweging sinds de inwerkingtreding van de Europese Toegankelijkheidsrichtlijn (EAA), zien we. Veel financiële ondernemingen zetten al stappen richting een toegankelijkere dienstverlening. Maar we zien ook dat verdere inspanning nodig is om te voldoen. De AFM verwacht van ondernemingen een proactieve houding: meld non-conformiteit, geef aan welke stappen u zet en borg toegankelijkheid in uw organisatie. Want toegankelijkheid is ook een blijvend onderdeel van goed klantbelang. Onze tweede EAA-update biedt handvatten en inzichten uit ons verkennend onderzoek.
In het kort
- Oproep: breng zelf in kaart of u moet voldoen
 - Onze observaties uit een eerste verkennend onderzoek
 - Borg het klantbelang op langere termijn
 - Meldplicht voor ondernemingen
 
Oproep: breng zelf in kaart of u moet voldoen
De EAA heeft een brede reikwijdte. Onder andere dienstverleners die bankdiensten en financiële e-handelsdiensten verlenen aan consumenten, moeten voldoen. Enkele voorbeelden van financiële e-handelsdiensten zijn cryptoplatformen voor elektronisch geld en online verzekeringsaanbieders. De AFM verwacht dat ondernemingen zelf in kaart brengen of hun dienstverlening als bankdienst en/of als e-handelsdienst onder de EAA valt. We moedigen ondernemingen aan om de dienstverlening toegankelijk te maken, ook als zij hier niet toe verplicht zijn.Onze observaties uit een eerste verkennend onderzoek
Organisaties die al ver zijn met de implementatie, hebben vaak een duidelijke visie op toegankelijkheid, zo blijkt uit ons verkennend onderzoek. Door toegankelijkheid te benoe¬men als een strategische KPI, wordt het structureel onderdeel van de bedrijfsvoering en blijft het klantbelang centraal staan. Ook blijkt dat organisaties die de EAA als veranderproject benaderen, sneller voortgang boeken in de implementatie. Daarnaast is het belangrijk om uitbestedingspartners vroegtijdig te betrekken en afspraken te maken over noodzakelijke aanpassingen. Een gap analyse helpt ondernemingen bij deze stappen. Ook organisaties die al ver zijn met de implementatie, kunnen nog verbeteren door de inzet van de juiste expertise en tools voor continue monitoring.Borg het klantbelang op langere termijn
Een laatste observatie uit ons onderzoek: hoewel veel ondernemingen de EAA als veranderproject aanpakken, is het belangrijk om ook na te denken over borging op lange termijn en te zorgen voor draagvlak. Veel partijen hebben al goede stappen gezet op het gebied van compliance en strategie. Maar de integratie in besluitvormingsprocessen blijft achter. Dat maakt het borgen van toegankelijkheid als klantbelang op langere termijn lastig. Door onderscheid te maken in de klantreis van klanten met en zonder beperking, kunnen organisaties beter monitoren of de dienstverlening daadwerkelijk toegankelijk is.Meldplicht voor ondernemingen
Vanaf de inwerkingtreding van de EAA geldt een meldplicht voor financiële ondernemingen. Dat houdt in dat ondernemingen melding moeten doen wanneer ze niet voldoen aan de toeganke¬lijkheidsvereisten uit de EAA (non-conformiteit). Of wanneer zij zich beroepen op een uitzonderingsgrond, zoals een onevenredige last. In deze tweede EAA-update leest u meer over bovenstaande punten. De EAA-updates van de AFM sluiten waar mogelijk aan op signalen uit de markt. We verwachten begin 2026 een nieuwe EAA-update te publiceren. U ontvangt die als u bent ingeschreven voor de maandelijkse nieuwsmail voor de sector.
Tags
Adviseurs, bemiddelaars & gevolmachtigde agenten Banken & verzekeraars Crowdfundingplatformen Cryptopartijen KredietaanbiedersContact bij dit artikel
                Wilt u het laatste nieuws van de AFM ontvangen?
Schrijft u zich dan in voor onze nieuwsbrief, dan houden wij u op de hoogte.