Go to content

Toezicht

Als ondertoezichtstaande onderneming is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de verdeling van verantwoordelijkheden tussen de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB) met betrekking tot de rapportageverplichtingen van EMIR.

Bij de bevoegdheidsverdeling tussen AFM en DNB is er een onderscheid gemaakt tussen twee categorieën tegenpartijen. Categorie (a) omvat banken, verzekeraars, herverzekeraars en pensioenfondsen, waarop DNB toezicht houdt. Categorie (b) omvat andere tegenpartijen, waarop de AFM toezicht houdt. Tot voor kort was ook het toezicht op de naleving van de rapportageverplichtingen verdeeld op dezelfde manier.

Op 23 januari 2018 is een wijziging doorgevoerd waarbij het toezicht op de naleving van de rapportageverplichtingen is overgeheveld van DNB naar de AFM. Deze verandering is gebaseerd op de intensieve betrokkenheid van de AFM bij de rapportages in vergelijking met DNB. Dit komt onder andere tot uiting in het feit dat de AFM namens de Nederlandse toezichthouders deelneemt aan de European Securities and Market Authority (ESMA) Implementation Task Force voor artikel 9 van EMIR.

Het is belangrijk om op te merken dat deze taakverdeling geen invloed heeft op welke bevoegde autoriteiten toegang hebben tot de rapportages. De toegang tot de rapportages blijft ongewijzigd. DNB behoudt nog steeds toegang tot de rapportages die de AFM ontvangt op basis van artikel 4 van de SFTR en artikel 9 van EMIR, voor zover dit nodig is voor de uitvoering van hun taken. Daarnaast behoudt DNB de mogelijkheid om zelfstandig in overleg te treden met een onder prudentieel toezicht staande financiële onderneming met betrekking tot rapportagekwesties.

Melden aan de AFM

Er zijn verschillende formulieren die samenhangen met de verplichtingen uit EMIR. Ingevulde formulieren kunt u per e-mail sturen aan emir@afm.nl.

 

Formulier Template for the notifications for outstanding disputes

Financiële tegenpartijen moeten alle geschillen tussen partijen in relatie tot een OTC-derivatencontract, de waardering daarvan, of de uitwisseling van onderpand melden indien het gaat om een bedrag of waarde hoger dan 15 miljoen euro en indien het geschil minimaal 15 werkdagen duurt.

 

Formulier Report unconfirmed transactions

Financiële tegenpartijen die OTC-derivaten transacties niet tijdig bevestigen moeten deze transacties op maandelijkse basis melden.

 

In de melding moeten de transacties opgenomen worden die niet tijdig geconfirmeerd zijn en meer dan 5 werkdagen uitstaan (gerekend vanaf het moment dat ze uiterlijk bevestigd hadden moeten zijn).

 

Financiële tegenpartijen met een AFM-vergunning dienen deze meldingen te doen bij de AFM, financiële tegenpartijen met een vergunning van De Nederlandsche Bank (DNB) kunnen hiervoor bij DNB terecht.

 

Formulier Notification exceeding threshold

EMIR is geschreven met als doel systeemrisico in de financiële markten te verminderen. Om deze reden zijn niet-financiële partijen voor een groot deel van de vereisten uit EMIR vrijgesteld. Wel moet een niet-financiële onderneming voldoen aan bepaalde bilaterale afwikkeleisen en de meldingsplicht aan Trade Repositories.

Wanneer derivaten niet voor hedging worden gebruikt, worden deze transacties opgeteld tot bepaalde drempelwaarden. Wanneer een drempelwaarde wordt overschreden, wordt verondersteld dat deze ook een invloed op het systeem kunnen hebben.

 

Daarom moeten niet-financiële tegenpartijen die boven een deze drempelwaarden uitkomen ook aan een groot aantal vereisten uit EMIR voldoen. Zo moet een niet-financiële tegenpartij die de drempel overschrijdt dit melden bij ESMA en de AFM. Niet-financiële tegenpartijen zijn alleen aan de clearingverplichting onderworpen voor die instrumenten waarin de genoemde drempels zijn overschreden.

 

Ook een financiële tegenpartij kan nu aanspraak maken op vrijstelling van, bijvoorbeeld, de clearingverplichting zolang zij onder bepaalde drempelwaarden blijft. Deze drempelwaarden zijn dezelfde als voor niet-financiële tegenpartijen en zijn als volgt:

  • €1 miljard nominale waarde voor krediet derivaten
  • €1 miljard nominale waarde voor equityderivaten
  • €3 miljard nominale waarde voor rentederivaten
  • €3 miljard nominale waarde voor valutaderivaten
  • €3 miljard nominale waarde voor grondstofderivaten

Zodra een financiële tegenpartij de drempel overschrijdt of ervoor kiest om de drempelwaarden niet te berekenen, is zij onderworpen aan de clearingverplichting en moet zij dit aan haar toezichthouder en aan ESMA melden.

 

Formulier Notification no longer exceeding threshold

Als de drempelwaarde niet langer wordt overschreden, dan moet dit afgemeld worden bij de AFM. Na afmelding zijn de additionele verplichtingen niet meer van toepassing.

 

Formulier Notification for an intragroup exemption from reporting

Intragroeptransacties tussen tegenpartijen waarbij één van de partijen een niet-financiële partij is, worden vrijgesteld van de rapportageverplichting aan Trade Repositories. Dat geldt ook voor contracten met tegenpartijen buiten de EU die, als ze binnen de EU gevestigd zouden zijn, zouden kwalificeren als niet-financiële tegenpartij. Als de moeder een financiële tegenpartij is, dan geldt de uitzondering niet. Partijen die van deze uitzondering gebruik willen maken, notificeren dit bij de toezichthouder. ESMA biedt hierover meer informatie.

Formulier Transaction Reporting incident form

Het EMIR/SFTR notificatieformulier is een pdf-bestand dat je eenvoudig kunt invullen en indienen. Het formulier is bedoeld voor instellingen die verplicht zijn om onder EMIR/SFTR-regelgeving aan de toezichthouder te rapporteren. Met behulp van het formulier kunnen eventuele fouten of onvolledigheden in een rapportages worden gemeld. Zo beschikt de toezichthouder tijdig over de juiste informatie.

Legal Entity Identifier (LEI)

De Legal Entity Identifier (LEI) is een wereldwijd unieke code waarmee partijen op financiële markten geïdentificeerd kunnen worden. Dit helpt om financiële risico’s beter te beheersen omdat toezichthouders mogelijke systeemrisico’s en marktmisbruik eenvoudig en tijdig kunnen herkennen. De LEI moet gebruikt worden om betrokken partijen te identificeren bij een financiële transactie.

Waarvoor is een LEI nodig?

Het gebruik van een LEI is al vereist onder een aantal EU-verordeningen en richtlijnen, zoals Europese Markten Infrastructuur Verordening (EMIR), Verordening Effectenfinancieringstransacties (SFTR) en Richtlijn Markten voor Financiële Instrumenten II (MiFID II)/Verordening Markten voor Financiële Instrumenten (MiFIR).

Wie kan een LEI aanvragen?

Elke juridische entiteit kan een LEI aanvragen. Het sluit natuurlijke personen uit, maar omvat individuen die handelen in een zakelijke hoedanigheid. Het omvat ook overheidsorganisaties en supranationale organisaties.

Hoe kunt u een LEI aanvragen?

Voor het verkrijgen van een LEI dient een entiteit contact opnemen met de gewenste LEI-uitgever, ook wel bekend als de Local Operating Unit (LOU). De lijst met LEI-uitgevers is te vinden op de website van de Global LEI Foundation (GLEIF). De LEI-gegevens worden geregistreerd en regelmatig geverifieerd volgens de protocollen en procedures die zijn vastgesteld door het LEI Regulatory Oversight Committee (LEI ROC). Dit comité, dat bestaat uit openbare instanties over de hele wereld, werd opgericht in januari 2013 om het kader voor de identificatie van juridische entiteiten te coördineren en te controleren.

De GLEIF fungeert als de operationele tak van het LEI ROC en biedt een gratis wereldwijde online bron met de referentiegegevens van de juridische entiteiten. Op de website is er een zoekfunctie beschikbaar waar gebruikers kunnen controleren of een entiteit een LEI heeft, en toegang hebben tot de bijbehorende referentiegegevens. Het is belangrijk op te merken dat een juridische entiteit niet verplicht is om een LEI-uitgever uit het eigen land te kiezen. Entiteiten hebben de vrijheid om hun voorkeurs-LEI-uitgever te kiezen op basis van hun specifieke behoeften en kostenoverwegingen. In Nederland fungeert de Kamer van Koophandel als de uitgevende instantie voor LEI’s.

Wat gebeurt er als ik mijn LEI niet verleng?

EMIR- en SFTR-regelgeving vereist dat rapporterende instellingen een actieve LEI hebben om te blijven voldoen aan hun rapportageverplichting. Elke LEI is 1 jaar geldig. U moet uw LEI dus jaarlijks verlengen om ervoor te zorgen dat deze actueel blijft. Als u uw LEI niet verlengt, wordt deze gemarkeerd als "lapsed" (verlopen). Een verlopen LEI kan ervoor zorgen dat de rapportageverplichtingen onder deze regelgevingen niet worden nagekomen.

Meer informatie over de LEI is te vinden op de websites van GLEIF en LEI ROC.