Go to content

Contact en veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u informatie over hoe u het best met ons in contact kunt komen en hebben we antwoord gegeven op enkele veelgestelde vragen.

Contact

Heeft u vragen over ons toezicht op cryptoproducten en dienstverlening? Neem dan contact op via crypto@afm.nl.

U kunt zich ook inschrijven voor onze nieuwsbrief met periodieke crypto-updates.

Veelgestelde vragen

Moeten CASPs die ook PSD2-betaaldiensten verlenen, naast een MiCAR vergunning, ook een PSD2-vergunning hebben?

Wanneer een aanbieder van cryptoactivadiensten (CASP) ook PSD2-diensten levert, moet men dit conform de PSD2-regelgeving doen. DNB is de primaire toezichthouder op PSD2 en gaat over PSD2-reikwijdte vraagstukken. Tenzij er sprake is van een uitzondering of vrijstelling, moet er een PSD2-vergunning bij DNB aangevraagd worden.

Een alternatieve mogelijkheid die art. 70 lid 4 MiCAR biedt, is om het verlenen van de betaaldiensten uit te besteden aan een derde partij die een PSD2-vergunning heeft. Het vereist een zorgvuldige beoordeling van de aangeboden diensten om te kunnen vaststellen dat er zowel voldaan wordt aan de MiCAR-regulering, als eventuele toepasselijke betaaldienstregelgeving. Zie ook overweging 90 MiCAR: 'Sommige cryptoactivadiensten, met name het bewaren en beheren van cryptoactiva namens cliënten, het plaatsen van cryptoactiva en cryptoactivaoverdrachtdiensten namens cliënten, kunnen overlappen met betalingsdiensten zoals gedefinieerd in Richtlijn (EU) 2015/2366.' 

 

Hoe wordt de overgangsperiode in artikel 143-3 MiCAR in Nederland geïmplementeerd en wie kan gebruik maken van deze overgangsperiode?

Het huidige toepasselijk recht voor Nederland is gebaseerd op de Implementatiewet wijziging vierde anti-witwasrichtlijn, die bepaalt dat aanbieders van cryptodiensten (aanbieders van wisseldiensten voor virtuele valuta (crypto) en geld (en vice versa)) en aanbieders van bewaarportemonnees voor virtuele valuta, een registratie bij De Nederlandsche Bank (DNB) moeten aanvragen.

Nederland is van plan de overgangsperiode voor cryptodienstverleners die een registratie bij DNB hebben te beperken tot 6 maanden. De AFM ondersteunt dit plan. Dit houdt in dat aanbieders van cryptoactivadiensten die hun diensten op basis van hun DNB-registratie vóór 30 december 2024 hebben verleend, dit tot en met 30 juni 2025 mogen blijven doen. In het geval dat een vergunningsaanvraag wordt toegewezen of afgewezen voor 30 juni 2025, komt de voornoemde overgangsperiode ten einde op de datum van de toewijzing dan wel afwijzing. Dit volgt uit art. 143 lid 3 MiCAR: 'Aanbieders van cryptoactivadiensten die vóór 30 december 2024 hun diensten overeenkomstig het toepasselijke recht aanboden, mogen dit blijven doen tot 1 juli 2026, of totdat hun overeenkomstig artikel 63 een vergunning is 
verleend of geweigerd, naargelang wat zich het eerst voordoet.'

Let op: de overgangsperiode geldt niet voor partijen die vóór 30 december 2024 geen DNB-registratie hebben.

Om die reden roepen wij partijen die in Nederland cryptodiensten willen gaan aanbieden op om zich bij de AFM te melden voor een MiCAR-vergunningaanvraag, en niet langer bij DNB voor een registratie-aanvraag. Zo wordt dubbel werk, en de daarbij komende kosten, voor alle betrokkenen voorkomen. Mochten partijen na medio 2024 toch nog een registratie aanvragen bij DNB, dan lopen zij (gelet op de doorlooptijden) het risico kosten te maken zonder dat dit leidt tot een registratie in 2024. Zoals hiervoor aangegeven geldt dan ook het overgangsrecht niet.

Is er een light of alternatief registratie/vergunningproces voor partijen en zo ja welke voorwaarden hangen hier dan aan? Bijvoorbeeld voor partijen die nu al een DNB-registratie hebben.

Er is geen vereenvoudigde procedure conform artikel 143 MiCAR in Nederland. Voor entiteiten die al in Nederland zijn geregistreerd bij DNB kan de AFM in sommige gevallen beslissen dat er een lichtere MiCAR-beoordeling op specifieke onderdelen of onderwerpen kan plaatsvinden indien elementen al door DNB zijn beoordeeld. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn voor de geschiktheids- en betrouwbaarheidstoetsing van personen die verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse gang van zaken en leden van de raad van commissarissen van CASP’s.

Let op: het is belangrijk dat de aanvrager van de vergunning in de geschiktheids- en betrouwbaarheidsformulieren duidelijk aangeeft dat de opgevraagde informatie in het verleden bij DNB is aangeleverd in het kader van de aanvraag van de registratie op grond van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). De AFM kan dan bij DNB verifiëren of de betreffende informatie inderdaad reeds is aangeleverd en beoordeeld, om de noodzaak om dezelfde informatie opnieuw te laten beoordelen door de AFM zo klein mogelijk te maken.

Bij welke toezichthouder kunt u terecht voor vragen?

De AFM is het eerste aanspreekpunt voor alle zaken die te maken hebben met CASP-vergunningen en notificerende partijen (zie artikel 2 eerste lid Besluit uitvoering EU-verordeningen financiële markten (BuEU) en artikel 60 en artikel 63 MiCAR). Wij zullen waar nodig per geval contact onderhouden met DNB. U kunt ons mailen op crypto@afm.nl

Voor vragen over prudentiële vereisten (zie artikel 67, artikel 83 en artikel 84 MiCAR), zoals de kapitaalvereisten en de beoordeling van gekwalificeerde deelnemingen, kunt u contact opnemen met DNB via crypto@dnb.nl en crypto@afm.nl in de CC invullen.