Go to content

Consumentenonderzoek

De AFM doet geregeld consumentenonderzoek om de stem van de consument te laten meewegen in haar toezicht.

Consumentenmonitor

Via de AFM Consumentenmonitor laat de AFM twee keer per jaar onderzoek doen onder consumenten naar onderwerpen zoals hypotheken en beleggen.Voor de AFM Consumentenmonitor, die sinds 2004 bestaat, gebruiken we daarom grotere, externe online panels waaruit steekproeven getrokken kunnen worden die representatief zijn voor de Nederlandse bevolking. De resultaten hiervan worden gepubliceerd op de website.

  
Voor alle consumentenonderzoeken werkt de AFM samen met marktonderzoeksbureaus. De AFM Consumentenmonitor wordt uitgevoerd door Centerdata (voorheen Ipsos, GfK).

Consumentenmonitor 2e helft 2023

Consumentenmonitor 1e helft 2023

Consumentenmonitor 2e helft 2022

Consumentenmonitor 1e helft 2022

Consumentenmonitor 2e helft 2021

Consumentenmonitor 1e helft 2021

Consumentenmonitor 2e helft 2020

Consumentenmonitor 1e helft 2020

Consumentenmonitor 2e helft 2019