Terug

Bart Zwartjes

Na mijn studie Bedrijfs- en consumentenwetenschappen heb ik eerst 6 jaar bij Capgemini Consulting gewerkt. Als strategie consultant heb ik daar veel verschillende organisaties met dito vraagstukken vanbinnen gezien; abstract, afwisselend en kortcyclisch werk. Ik was niet bewust aan het zoeken naar een nieuwe baan, maar toch sprak de functieomschrijving van fintech strateeg bij de AFM me aan. Een belangrijke rol in de organisatie op het gebied van innovatie, concreet kijken naar de ontwikkelingen en vernieuwing in de wereld én een baan in de financiële sector: een wereld die ik nog niet kende. Ik houd wel van een persoonlijke uitdaging en besloot de sprong te wagen.

Bart Zwartjes

Bart Zwartjes, fintech strateeg

"Bitcoins, gamification, ook daar zitten we bij de AFM bovenop."

Informerende rol voor consumenten

Binnen het innovatie- en fintechteam focussen we ons op de volledige breedte van innovatie in de financiële sector. In mijn vorige werk was het vaak lastig om direct de gevolgen te zien van mijn interventie op een organisatie. Bij de AFM worden vraagstukken sneller concreet, omdat we positieve ontwikkelingen en mogelijke risico’s onderzoeken op de lange én korte termijn. Neem bijvoorbeeld Bitcoins: iedereen heeft het erover, maar hoe het precies werkt en wat de mogelijke risico’s zijn, dat is niet voor iedereen duidelijk. Wij zitten bovenop ontwikkelingen zoals cryptocurrency, digitale marketing maar ook artificial intelligence en vervullen hierbij een belangrijke informerende rol voor consumenten en marktpartijen.

Werken met experts

Kennisdeling is in mijn dagelijkse werk erg belangrijk. Sinds mijn eerste dag bij de AFM houd ik me bijvoorbeeld intensief bezig met de fintech-adviescommissie. 3 keer per jaar komen kennisexperts samen om de laatste innovaties met elkaar te delen. Ik bepaal de agenda en schep randvoorwaarden voor een goede discussie. Daarnaast ben ik nauw betrokken bij de InnovationHub, een loket van de AFM en DNB voor vragen over toezicht en bijbehorende regelgeving rond innovatieve financiële producten en diensten. Wij ontvangen hier wekelijks vragen van zowel gevestigde marktpartijen als start-ups, die nieuw zijn met de regels die gelden in de financiële sector. Met initiatieven zoals de InnovationHub toont de AFM in mijn ogen aan dat ze ook een laagdrempelige toezichthouder is.

Bovenop de actualiteit

Wat ik mooi vind aan mijn werk is dat het altijd actueel is. Zo ben ik onlangs naar conferenties in Tel Aviv en Londen geweest waar strategen en toezichthouders elkaar op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen. Ook gaan we regelmatig naar bijeenkomsten zoals de Holland FinTech Meetup om te peilen wat er allemaal in start-upland gebeurt. Daarnaast verdiep ik me momenteel in gamification en de mogelijkheden om de betrokkenheid van consumenten te verhogen, maar ook in de risico’s van het gebruik van games die mogelijk tot een verslaving kunnen leiden. Ik wil graag van veel verschillende zaken veel weten; wat dat betreft kom ik bij de AFM wel aan mijn trekken.

Andere interessante vacatures

Contentmanager/ Redacteur

  • Management, staff & support
Lees meer

Data analist

  • Data science
Lees meer

Informatie delen

Delen via: deel