Terug

“Is de AFM alert genoeg op gebruik van klantgegevens?”

Mat Teuwen, organisatieadviseur, lid AFM Consument&PanelMat Teuwen, organisatieadviseur, lid AFM Consument&Panel

De AFM opereert in een financiële wereld die razendsnel verandert. Ik verwacht dat zij als toezichthouder een helder beeld heeft van alle ontwikkelingen in de markt, weet waar zij naar toe wil, goede keuzes maakt en die effectief invult. Voldoet zij hieraan? Als ik naar de Agenda 2016-2018 kijk, heb ik de indruk van wel. Het rapport bevat een meerjarenvisie, gebaseerd op de belangrijkste trends, actoren en risico’s. De AFM legt hierin de vinger precies op de pijnlijke plekken.

Eén van de risico’s die de AFM benoemt, is de opkomst van nieuwe, innovatieve bedrijven. Deze fintechs maken gebruik van big data en kennis van consumentengedrag. Het gebruik van klantgegevens voor het verdienmodel ligt voor de hand. De AFM biedt ruimte voor intreders maar houdt ze in de gaten, en terecht. Die specifieke focus op fintech is voor mij meteen een punt van zorg. Want de bestaande banken zitten niet stil. Met de enorme hoeveelheid informatie over klanten en hun betaalgedrag, gecombineerd met gedragswetenschappelijke kennis, hebben zij ‘goud’ in handen. Wat doen zij daarmee? Gaan ze aan mijn gegevens verdienen en is dat in mijn belang? Ik hoop dat de AFM hier even alert op is.

Informatie delen

Delen via: deel