Terug

Hoe worden de kosten berekend van een oriëntatiegesprek dat wordt aangeboden door directe aanbieders?

Het is voor directe aanbieders mogelijk om klanten een gratis oriëntatiegesprek aan te bieden. Directe aanbieders maken wel kosten voor deze gesprekken. Deze kosten (voor producten die vallen onder het provisieverbod) moeten worden meegenomen in de berekening van advies- en distributiekosten volgens het kostprijsmodel.

Volgens de toelichting op het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen (BGfo) hebben de advies- en distributiekosten betrekking op de eerste fase van het klantcontact tot en met het moment waarop de overeenkomst wordt gesloten. Ook de oriëntatiefase maakt hier onderdeel van uit. De kosten van het oriëntatiegesprek moet de aanbieder dus meenemen in de berekening van de advies- en distributiekosten in het kostprijsmodel. Ook de kosten van oriëntatiegesprekken die niet leiden tot een adviestraject, moeten onderdeel zijn van de totale advies- en distributiekosten.

Zie ook de vraag: Mogen directe aanbieders en onafhankelijke adviseurs een gratis oriëntatiegesprek aanbieden?



Naar alle veelgestelde vragen