Terug

Klantbelang Dashboard 2017 - Informatieverstrekking Verzekeraars

De verzekeraars scoren dit jaar een 3,6 op informatieverstrekking aan consumenten. Hoewel diverse normen zijn gemoderniseerd, zijn er geen nieuwe onderwerpen toegevoegd. De scores zijn daarom redelijk vergelijkbaar met de vorige meting in 2015. Toen scoorden de verzekeraars 0,2 punt hoger.

Waar heeft de AFM naar gekeken?

In dit onderdeel kijkt de AFM naar de voortgang die verzekeraars maken bij het herschrijven van klantinformatie. Ook beoordelen we de processen die zij hebben ingericht om de kwaliteit van de informatieverstrekking structureel op peil te houden. Daarnaast toetsen we klantinformatie over overlijdensrisicoverzekeringen op vindbaarheid, begrijpelijkheid en evenwichtigheid.

Werkwijze 2016-2017

De AFM werkt voor dit onderdeel samen met de Stichting toetsing verzekeraars (Stv). De Stv heeft dit jaar bij alle aangesloten verzekeraars een onderzoek uitgevoerd. Onderstaande scoretabel betreft het gemiddelde van de grote zes verzekeraars.

Marktbeeld Informatieverstrekking Verzekeraars

De Stv heeft uitgebreide rapportage gepubliceerd. U kunt deze downloaden. De rapportage bevat onder meer het marktbeeld.

Nadere informatie over specifieke onderdelen van het onderzoek

De Stv heeft uitgebreide rapportage gepubliceerd. U kunt deze downloaden. De rapportage bevat onder meer het normenkader.

Module onderdelen Weging Gemiddelde score 
1. Voortgang herschrijven  17%  3,7

2. Borging

 17%  3,5
3. Consumentenonderzoek  33%

 4,0

4. Toetsing informatieverstrekking  17%  3,4
5. Heldere voorlichting en taalgebruik  17%  3,0

Informatie delen

Delen via: deel
Alle onderwerpen