Een dergelijke besluit moet een besluit zijn in de zin van artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Daarnaast volgen uit de Awb nog een aantal eisen waaraan moet worden voldaan, wil er bezwaar tegen een besluit kunnen worden gemaakt. Kort gezegd, moet er sprake zijn van een zogenaamd appellabel besluit. Als in het besluit een kopje “Rechtsgangverwijzing” is opgenomen, kunt u in beginsel binnen zes weken na bekendmaking van het besluit bezwaar indienen.
Uw bezwaarschrift moet het volgende bevatten
- uw ondertekening;
- uw naam en adres;
- een dagtekening;
- een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt; en,
- de gronden van het bezwaar (de redenen waarom u het niet eens bent met het besluit).
Per post
Het bezwaarschrift stuurt u aan de AFM t.a.v. Juridische Zaken, Postbus 11723, 1001 GS te Amsterdam.
Per fax
Als u het bezwaarschrift per fax wilt verzenden, kan dat alleen op de daarvoor bestemde faxnummers:
- Is het besluit waar u het niet mee eens bent een heffing,
fax dan uw bezwaarschrift naar: 020-797 3834. - Is het besluit waar u het niet mee eens bent geen heffing,
fax dan uw bezwaarschrift naar: 020-797 3835.
Per e-mail
Als u het bezwaarschrift per e-mail wilt verzenden, moet het bezwaarschrift in pdf-formaat als bijlage in de e-mail worden verzonden. Deze bijlage moet een ingescande natte handtekening bevatten. Dat wil zeggen dat het bezwaarschrift met de hand moeten worden ondertekend, voordat het wordt ingescand en opgeslagen in pdf-formaat.
- Is het besluit waar u het niet mee eens bent een heffing,
mail dan uw bezwaarschrift naar: heffingenbezwarenbox@afm.nl. - Is het besluit waar u het niet mee eens bent geen heffing,
mail dan uw bezwaarschrift naar: bezwarenbox@afm.nl.
Informatie delen