Terug

Speech Merel van Vroonhoven tijdens jaardiner VBA

Lezing Dit bericht is ouder dan 3 jaar. De inhoud kan hierdoor niet meer actueel zijn.

speech

Bestuursvoorzitter Merel van Vroonhoven van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) sprak dinsdag 28 oktober tijdens het jaardiner van VBA, de beroepsvereniging voor beleggingsprofessionals, over het belang van de klant centraal stellen.

Om het vertrouwen van de samenleving in de sector te herstellen is bovenal een fundamentele cultuur- en gedragsverandering nodig

Ze sprak over haar eerste half jaar als bestuursvoorzitter van de AFM en de vele gesprekken die ze in die periode heeft gevoerd. “Mijn afdronk uit al die gesprekken is dat de financiële sector, een sector is in verandering en waar al veel is gebeurd, maar ook nog veel moet gebeuren. Om het vertrouwen van de samenleving in de sector te herstellen is bovenal een fundamentele cultuur- en gedragsverandering nodig. Primair bij de aanbieders van financiële producten en diensten. Zij zullen moeten bewijzen dat in alles wat ze doen ze de belangen van klanten centraal stellen. Dat moet zichtbaar zijn in al hun handelen, ook als de toezichthouder niet kijkt.”

Van Vroonhoven constateert dat ze in de sector veel initiatieven ziet die opgewekt stemmen. “Er gebeurt echt van alles; de sector is behoorlijk in beweging. Er wordt veel gesproken over hoe de klant beter kan worden geholpen, hoe zijn belang beter kan worden gediend.” Desondanks is het wat haar betreft nog niet genoeg. “Ik ben bezorgd dat het veranderingsproces te langzaam gaat of zelfs dreigt vast te lopen. Iedereen wéét het allemaal wel, maar iedereen heeft inmiddels ook zoveel andere dingen aan het hoofd. Er is best bereidheid tot veranderen, maar nu gaat iets anders even voor: een nieuw ICT-systeem, een interne reorganisatie. En iedereen wéét dat het anders moet, maar niet iedereen voelt het al echt: het moet nog te vaak van anderen, niet van jezelf.”

Op de weg die de sector is ingeslagen kunnen we nog maar één kant op: vooruit. De woorden moeten inhoud krijgen, vertaald worden in concrete veranderingen. Van Vroonhoven: “Bij alles wat u doet moet u zich afvragen: dient dit het belang van de klant?”

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel