Terug

Hulp voor adviseurs bij advies beleggingsverzekeringen

Nieuws Dit bericht is ouder dan 3 jaar. De inhoud kan hierdoor niet meer actueel zijn.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) vindt het belangrijk dat consumenten met een beleggingsverzekering goed worden geholpen, zodat zij in de toekomst niet voor vervelende financiële verrassingen komen te staan. Consumenten staan echter niet in de rij voor hersteladvies. Veel adviseurs stellen daarom terecht de vraag wanneer ze voldoende pogingen hebben ondernomen om hun klanten te bereiken.

Het verschilt per klant hoeveel inspanningen er nodig zijn om een deze te activeren. Dit heeft te maken met persoonlijke kenmerken van de klant en de wijze waarop deze wordt benaderd. De ene persoon komt direct in actie als hij een brief ontvangt waaruit blijkt dat zijn financiële zekerheid in het geding is. De ander onderneemt pas actie nadat hij meerdere malen per brief of telefonisch op het probleem is gewezen. Het is daarom raadzaam om uw klanten op verschillende manieren te benaderen.

Kwetsbaarheid en risico

Ook de kwetsbaarheid van een klant is belangrijk. Iemand die zijn beleggingsverzekering gebruikt voor de aflossing van zijn hypotheekschuld is meestal kwetsbaarder dan degene die met een algemene vermogensopbouw als doel. Klanten die een groter risico lopen vergen meer inspanningen om te bereiken. U kunt extra acties ondernemen door hen meerdere malen aan te schrijven en na te bellen. Bij klanten die minder risico lopen kunt u bijvoorbeeld volstaan met één of twee brieven of e-mails.

Er zijn altijd klanten die, ondanks uw inspanningen, niet in actie komen. Soms hebben zij bewust gekozen om vooralsnog niets aan hun situatie te veranderen. Anderen zijn gewoonweg niet te bereiken. Heeft u klanten diverse malen benaderd, hen gewezen op het belang van hersteladvies en gezorgd voor een goede vastlegging? Dan heeft het weinig zin om nog lang door te gaan met het versturen van brieven en het nabellen. Uw klanten hebben ook een eigen verantwoordelijkheid. Wel vragen wij u om de deur open te houden voor klanten die op een later moment van uw advies gebruik willen maken.

Ondersteuning bij hersteladvies

VVP heeft een special gemaakt over hersteladvies. Deze special is speciaal bedoeld voor het intermediair met klanten die een beleggingsverzekering hebben. De AFM hoopt van harte dat deze special het intermediair praktische handvatten biedt voor het benaderen van klanten met een beleggingsverzekering en het geven van hersteladvies.

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel