Terug

De spelregels van serviceabonnementen

Nieuws Dit bericht is ouder dan 3 jaar. De inhoud kan hierdoor niet meer actueel zijn.

Consumenten kunnen een serviceabonnement aangeboden krijgen door hun financieel adviseur. Bij zo’n abonnement betaal je periodiek een bedrag, waar bepaalde dienstverlening tegenover staat. Dit roept geregeld vragen op, zo bleek zaterdag 7 december ook tijdens de uitzending van het televisieprogramma Kassa. Waar moet je op letten bij een serviceabonnement?

Vanaf 2013 betaal je voor sommige producten direct voor financieel advies. Je adviseur ontvangt dan geen provisie meer van banken of verzekeraars. Hij kan dan echt in jouw belang adviseren.

Een adviseur kan ervoor kiezen om bepaalde diensten via een serviceabonnement in rekening te brengen. Het is belangrijk dat adviseurs duidelijk maken wat je kunt verwachten van een serviceabonnement. Vraag zelf ook na welke diensten je krijgt tegen welke prijs. En welke diensten geen onderdeel uitmaken van het abonnement.

Een serviceabonnement kan toegevoegde waarde hebben, als er duidelijke afspraken zijn gemaakt. Zeker bij langlopende financiële producten, zoals een hypotheek, kan het raadzaam zijn om met enige regelmaat met de adviseur te kijken of de hypotheek nog passend is. Voor dit gesprekken moet je anders los betalen.

Dubbele kosten

Het is extra belangrijk kritisch naar het aangeboden serviceabonnement te kijken als je een adviseur al eerder (voor 2013) via provisie hebt betaald. Om te voorkomen dat je dubbele kosten betaalt, moeten adviseurs rekening houden met deze provisie bij het aanbieden van een serviceabonnement. Afhankelijk van de hoogte van deze provisie, wordt gekeken of een abonnement en de prijs daarvan wel gepast is.

Geen verplichting

Je bent nooit verplicht om een serviceabonnement af te sluiten. Dat kan wel betekenen dat je geen gebruik kunt maken van de diensten die in het abonnement worden aangeboden, of dat je er een aparte rekening voor krijgt. Het kan ook gebeuren dat je op zoek moet naar een andere adviseur.

Toestemming

Voor het afsluiten van een serviceabonnement is jouw expliciete toestemming nodig. Een adviseur kan dus niet eenzijdig een overeenkomst met je aangaan. Als je bijvoorbeeld niet reageert op een brief waarin een serviceabonnement wordt aangeboden, mag een adviseur er niet automatisch vanuit gaan dat je instemt met dit abonnement.

Op de website van de AFM staat meer informatie over serviceabonnementen. Bij vragen kun je ook contact opnemen met het Meldpunt Financiële Markten van de AFM.

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel