Terug

Dringend advies aan consumenten met een beleggingsverzekering

Nieuws Dit bericht is ouder dan 3 jaar. De inhoud kan hierdoor niet meer actueel zijn.

De AFM raadt consumenten dringend aan om actie te ondernemen en advies te zoeken over hun financiƫle situatie. Vooral consumenten met een beleggingsverzekering kunnen het beste op de korte termijn actie ondernemen, omdat deze niet altijd oplevert wat in het verleden is voorgespiegeld. Hoe eerder iemand actie onderneemt, hoe langer er de tijd is om extra vermogen op te bouwen. Dit is zeker belangrijk wanneer je een beleggingsverzekering hebt om je hypotheek mee af te lossen of om in je pensioen te voorzien.

Verzekeraars hebben dit jaar een groot deel van hun klanten per brief geïnformeerd over de compensatie van te hoge kosten. Opvallend genoeg lijken veel klanten het daarbij te laten, terwijl er mogelijk meer nodig is om bijvoorbeeld alsnog het vermogen op te bouwen dat nodig is voor pensioen of hypotheek.

Financieel adviseurs kunnen helpen om inzichtelijk te maken wat de beleggingsverzekering voor iemands persoonlijke situatie betekent. Klanten zouden terug moeten gaan naar hun adviseur die hen destijds de beleggingsverzekering heeft geadviseerd om kosteloos hersteladvies te krijgen. Via provisies is, of wordt, de adviseur betaald voor deze dienst. Klanten die geen zaken meer willen of kunnen doen met hun oorspronkelijke adviseur, kunnen ook bij een andere adviseur terecht voor advies over hun beleggingsverzekering.

De AFM heeft een aantal klachten van consumenten in onderzoek waarbij consumenten met een beleggingsverzekering zijn benaderd door partijen die hulp zeggen te bieden bij een beleggingsverzekering. Het gaat dan veelal om onbekende partijen die de consument in eerste instantie telefonisch benaderen. Hierbij lijkt het advies om over te sluiten naar een ander product de boventoon te voeren, en rekenen deze partijen hier onredelijk hoge kosten voor. Bovendien worden die kosten betaald uit de opgebouwde tegoeden die worden overgesloten naar andere producten. De AFM raadt consumenten aan niet in zee te gaan met een adviseur voordat precies duidelijk is wat de kosten zijn van een advies en welke dienst hij hier voor levert. De Consumentenbond heeft hier naar aanleiding van klachten van leden ook al voor gewaarschuwd.


De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel