Terug

Dienstverleningsdocument? Vraag ernaar!

Nieuws Dit bericht is ouder dan 3 jaar. De inhoud kan hierdoor niet meer actueel zijn.

Het afsluiten van een hypotheek of levensverzekering is voor de meeste mensen geen dagelijkse bezigheid. Lezen en begrijpen van financieel jargon blijft lastig. Producten die van belang zijn voor een veilige financiële de toekomst moeten volkomen duidelijk zijn.

Veel mensen schakelen daarom de hulp in van een financieel adviseur. De adviseur beantwoordt uw vragen en selecteert producten die passen bij uw specifieke wensen en omstandigheden. Kijk op de website van de Autoriteit Financiële Markten AFM of de adviseur waarmee u zaken wilt doen een vergunning heeft.

Bij hypotheken en complexe *) producten geeft een adviseur na het eerste oriënterende gesprek schriftelijke informatie over zijn dienstverlening. Dit heet een dienstverleningsdocument. Hierin staat vermeld welke dienstverlening wordt geboden tegen welke vergoeding. Het dienstverleningsdocument voorkomt mogelijke problemen achteraf. Vraag er zelf naar als u het document niet automatisch ontvangt. Meer informatie over het dienstverleningsdocument kunt u vinden op de website van de AFM.

*) Een complex financieel product is vaak een combinatie van soorten producten. Producten zoals: beleggen, sparen, verzekeren en lenen. Als de waarde van één van deze producten afhangt van de ontwikkelingen in de markt, wordt het een complex product genoemd.

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel