Terug

AFM: Laat je niet oplichten!

Nieuws Dit bericht is ouder dan 3 jaar. De inhoud kan hierdoor niet meer actueel zijn.

De AFM ontvangt regelmatig signalen van consumenten die met verkeerde partij in zee zijn gegaan. Gebaseerd op enkel vertrouwen hebben zij geld overgemaakt. Soms blijkt al direct dat het fout zit omdat de consument niets meer hoort van de andere partij. Soms ontvangt de consument, vooral bij grote investeringen, nog geruime tijd het beloofde rendement totdat dat opeens stopt en de andere partij verdwenen blijkt. De AFM kan vaak alleen achteraf handelen als blijkt dat een financiële partij zich niet aan wet- en regelgeving houdt. Met een gezonde kritisch houding kun je zelf voorkomen dat je slachtoffer wordt van oplichting. Trap niet in de valkuil die de frauduleuze aanbieder zo vakkundig heeft voorbereid.

Stel, een wildvreemde op straat vraagt je € 50.000,- want hij zegt een geweldig plan te hebben. Hij belooft dat je elke maand 9% rendement ontvangt. Als het zo op straat wordt gevraagd, zal je waarschijnlijk geen cent geven. Maar als de wildvreemde zich verstopt achter een glimmende brochure, een betrouwbaar ogende website, mooie advertenties en een sympathiek TV-optreden zal hij een stuk succesvoller zijn.

Andere situatie: Je hebt dringend geld nodig. Lastig daarbij is dat je een BKR-codering hebt waardoor een lening moeilijk wordt. Je komt dezelfde wildvreemde tegen en hij biedt je een lening. Dat je schulden hebt is geen enkel probleem. Je moet hem wel eerst een bedrag betalen voordat de lening wordt geregeld. Vertrouw je deze onbekende?

Controleer altijd of jouw aanbieder onder toezicht staat van de AFM
Staat je aanbieder niet in het openbare register, neem dan contact op met de AFM om te informeren of er gebruik wordt gemaakt van een vrijstelling. Is er geen toezicht van de AFM, wees dan extra op je hoede.

Tips bij beleggingen

  • Wantrouw hoge rendementen. Vraag door hoe rendementen worden behaald
  • Aanbieders schermen graag met garanties. Vraag door wat de waarde is van garanties.
  • Let op bij beleggingen in het buitenland. Vaak is controle hierop zeer beperkt mogelijk
  • Kijk op internet wat er bekend is over het bedrijf
  • Vraag naar jaarrekeningen die gecontroleerd zijn door een accountant
  • Controleer bij de Kamer van Koophandel wat de historie is van de betrokken vennootschappen en bestuurders
Tips bij leningen

  • Betaal nooit vooraf voor het regelen van een lening
  • Wantrouw adverteerders die e-mailadressen gebruiken die eindigen op; hotmail.com, gmail.com en lavabit.com.
    Voor een bedrijf zijn dit geen gebruikelijke e-mailadressen.
    Zie: Vooraf geld betalen voor een lening

Sinds oktober 2008 geldt de Wet Oneerlijke handelspraktijken (Wet OHP). De wet geldt voor alle producten en diensten. De wet verbiedt aanbieders van producten en diensten om misleidende en agressieve verkooppraktijken toe te passen bij de verkoop aan consumenten. Door deze nieuwe wetgeving kan de AFM nu ook actie ondernemen bij aanbieders van beleggingen met een minimale inleg van € 50.000,- .

Zie ook de tips voor consumenten uit het AFM onderzoek naar misleiding: ‘Herkennen misleidende informatie'

Meer weten of melding doen?
Ben je slachtoffer geworden van een financiële partij? Geef dat dan door aan de AFM. Door signalen van consumenten kan de AFM beter toezicht houden. Ook als je het niet vertrouwt, kun je de AFM mailen of bellen. Het Meldpunt Financiële Markten is bereikbaar via telefoonnummer 0900- 5400 540. Je kunt ook melding doen via het contactformulier.

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel