Terug

Gedragscode vergelijkingssites biedt goede handvatten om het klantbelang centraal te stellen

Nieuws

handje De gedragscode voor vergelijkingssites voor zorgverzekeringen biedt goede en concrete handvatten om de dienstverlening in het belang van de klant te laten zijn. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) verwelkomt dan ook het initiatief van vier grote vergelijkingssites om te komen tot deze gedragscode. Ook andere vergelijkingssites kunnen de handvatten uit deze gedragscode toepassen op hun dienstverlening.

Eind vorig jaar constateerde de AFM dat de dienstverlening van de vijf grootste vergelijkingssites voor financiële producten in het algemeen in het belang van de klant was. Wel was er nog ruimte voor verbetering. Hiervoor had de AFM aanbevelingen, zoals het afschaffen van een ‘betaalde’ top drie, weergave van de daadwerkelijke premie (zonder tijdelijke of eenmalige kortingen die de verkeerde indruk wekken) en het niet standaard instellen van belangrijke variabelen als de hoogte van het eigen risico.

De gedragscode schrijft voor dat consumenten altijd duidelijk en direct het beste product uit de vergelijking (met of zonder samenwerking) in het verkorte zoekresultaat (de top drie) zien.

De gedragscode komt tegemoet aan deze aanbevelingen van de AFM, maar het succes van de gedragscode staat of valt met de daadwerkelijke toepassing ervan. Dit heeft de AFM aan de aangesloten vergelijkingssites meegegeven. De gedragscode schrijft voor dat consumenten altijd duidelijk en direct het beste product uit de vergelijking (met of zonder samenwerking) in het verkorte zoekresultaat (de top drie) zien. Ook krijgen consumenten inzicht in de werkelijk te betalen premie waarbij tijdelijke of eenmalige kortingen niet zorgen voor verkeerde verwachtingen. De AFM verwacht dat vergelijkingssites de komende tijd de gedragscode ook zullen toepassen op andere productvergelijkingen, zoals vergelijkingen van autoverzekeringen.

De AFM vindt het bij de praktische toepassing vooral belangrijk dat in het verkorte zoekresultaat het ‘beste product’ uit de vergelijking duidelijk naar voren komt en dat duidelijk is op welke plek de overige producten terug te vinden zijn in de volledige vergelijking. Op deze manier is het voor consumenten duidelijk hoe de getoonde producten zich daadwerkelijk tot elkaar verhouden. De AFM verwacht dat vergelijkingssites hierin hun verantwoordelijkheid nemen en in de uitvoering van de gedragscode het belang van de klant centraal stellen.

De AFM moedigt alle vergelijkingssites aan de gedragscode toe te passen. De markt kent namelijk ook vele andere vergelijkingssites waar de kwaliteitsverschillen groot zijn. Zo zijn er nog steeds ‘advertentiesites’ die de consument misleiden doordat ze de indruk wekken te vergelijken. De AFM blijft aandacht hebben voor de markt van vergelijkingssites, ook al is er nu een gedragscode. Ook is de Wft van toepassing op vergelijkingssites. Tegen vergelijkingssites of ‘advertentiesites’ die niet in het belang van de klant handelen, treedt de AFM op.

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel